Arbetsmiljö

Här märks inte lågkonjunkturen

Trots samstämmiga prognoser att lågkonjunkturen väntar runt hörnet råder det optimism bland företag som förser industrin och byggsektorn med skyddskläder och skyddsutrustning. – Jag ser ljust på de närmaste åren, säger Leif Reinholdsson VD, för Skydda i Sverige.

I slutet av juli presenterade Konjunkturinstitutet, KI, sin konjunkturbarometer som visar att svensk ekonomi försvagats. KI är bara en bedömare i raden som förutser sämre tider. Det är inget som företaget Skydda i Sverige märkt något av. Företaget har tagit marknadsandelar och ökar stadigt sin omsättning. Det expanderar och internethandeln har ökat explosionsartat. Cirka 75 procent av försäljningen går i dag över internet.

– Det gör företaget unikt, säger Leif Reinholdsson.

Han förklarar framgångarna med att Skydda arbetar nära sina återförsäljare. Konceptet är att företagets säljkonsulenter regelbundet besöker industrier och byggarbetsplatser, där de gör analyser utifrån ett arbetsmiljöperspektiv. När konsulenterna identifierar tidigare okända faror utökas också potentialen för användning av skyddsutrustning.

– Våra konsulenter undersöker var riskerna finns och vad som kan och bör göras. Vi erbjuder också företagen utbildning i skyddsfrågor. Att det behövs fallskydd för den som klättrar upp i en mast är inte svårt att förstå, det är

uppenbart. Det är besvärligare att se vad som krävs i till exempel en bullrig miljö eller var problemen finns på en arbetsplats med farliga gaser, sammanfattar Leif Reinholdsson.

Företaget har också haft stora framgångar med sina arbetskläder av märket L.Brador, vars omsättning fyrdubblats på två år.

Fredrik Claesson, varumärkesansvarig, har varit med om att ta fram den nya kollektionen, som inte är kläder i blått och grått enligt det traditionella snittet. Kläderna är i kritstrecksradigt och jeanstyg, kamouflagemönster och modell piratbyxor.

– Den unga generationen är modintresserade och det är dem vi vill fånga. Man ska kunna gå direkt från jobbet till puben utan att byta om, precis som börsmäklaren. Det handlar om

yrkesstolthet, ingen ska behöva stå bredvid och skämmas för sin klädsel, säger Fredrik Claesson, som rekryterats från modebranschen.

Skotillverkaren Sievi är ett annat företag som sätter sig över prognoser om en dyster framtid. Ägarna har just beslutat att satsa 200 miljoner kronor i en ny fabrik i Sievi i Finland. De senaste tre åren har omsättningen, bara i Sverige, ökat från 77 miljoner till 106 miljoner kronor.

Totalt sett omsätter Sievi 53 miljoner euro. Jussi Olilla, vd för försäljningskontoret i Uppsala, säger att hemligheten bakom framgångarna är att Sievi är det enda företaget i branschen som behållit hundra procent av tillverkningen på hemmaplan, det vill säga Finland.

När andra lockas att flytta till länder med låga löner har Sievi valt att ha total kontroll över varje led i produktionskedjan. Det bidrar till en leveranssäkerhet på 99,9 procent. För att garantera en god kvalitet har Sievi till exempel en egen läderfabrik.

– Vi har väldigt hög trovärdighet och mycket få reklamationer, säger Jussi Olilla.

I likhet med Skydda i Sverige har Sievi satsat på att utveckla och modernisera sina produkter genom att hitta nya material och nya tillverkningsmetoder. Dagens arbetsskor ser ut som vilka skor som helst och kan användas även på fritiden.

Enligt Jussi Olilla har Sievi också anpassat skorna efter att nordbors fötter ofta är lite bredare än de som bor längre söderut.

Ejendals är ett företag som varit på frammarsch i många år. Före sommaren köpte Ejendals finländska Jalas som tillverkar skyddsskor. Köpet är ett led i ambitionen att stärka positionen på marknaden. För Ejendals innebär det en årlig omsättning på en miljard kronor. Det kan jämföras med de 14 miljoner i omsättning företaget hade när nuvarande VD Per-Olov Ejendaltog över efter sin far 1975.

Även företaget Procurator har många goda år bakom sig. Men VD Håkan Rooskänner en oro inför framtiden.

Han pekar på att när Volvo säger upp 500 anställda eller när verkstadsindustrins export går ned, resulterar det i färre arbetande händer och därmed ett minskat behov av skyddshandskar.

– Vi känner också väldigt tydligt av att företagen flyttar utomlands, säger Håkan Roos.

En strategi att kompensera för en minskad försäljning till industrin är att bredda sortimentet. Förutom skyddsutrustning säljer Procurator i dag också städartiklar, hygien- och torkpapper, emballage och andra pappersartiklar.

– Genom att satsa bredare försöker vi ta igen på gungorna vad vi förlorar på karusellen, beskriver Håkan Roos.

Tidigare utgjorde skyddshandskar ungefär hälften av försäljningen, i dag står de för cirka 30 procent samtidigt som försäljningen av kläder och skor har ökat.

Håkan Roos säger att kunskapen om varför det är viktigt med skyddsutrustning har ökat väsentligt bland anställda. Det har påverkat producenterna så att handskar och öronskydd är mycket bekvämare idag än vad de var för några år sedan.

Procurators försäljning är jämnt fördelad mellan industrin, offentlig sektor och servicesektorn. Det är inom servicenäringen som Håkan Roos ser möjligheter till expansion.

Kraven från de anställda i servicebranschen har ökat. Personalen på flygplatserna kräver numera skyddshandskar för att slippa bakterier från både smutsigt bagage och kladdiga resehandlingar.

Dagens moderna handskar är tillverkade i material som inte är allergiframkallande till skillnad från de gamla latexhandskarna. Många flygplatser tillhandahåller också bakteriedödande krämer för både personal och passagerare.

Procurators omsättning i Sverige når miljardstrecket, för 15 år sedan var siffran 100 miljoner. Håkan Roos bedömning är att de närmaste åren blir tuffa, först kring år 2011 kan konjunkturen vända uppåt igen. Orosmolnen är, utöver konjunkturen, att det blir dyrare att köpa produkter från handsktillverkare i Kina, Pakistan och Malaysia.

– Förut var företagen i dessa länder statliga, nu är de privata och det har inneburit mycket tuffare förhandlingar om priser. Det har också blivit svårare med reklamationer.

Margit Silberstein