Arbetsmiljö

Generaldirektör håller inte med om kritiken

Ett två år gammalt beslut gör att antalet arbetsmiljöinspektörer fortsätter att minska i Sverige. På bilden inspekterar Arbetsmiljöverket byggnadsställningar i Linköping.
Färre kontrollerar säkerheten på svenska arbetsplatser (klicka för större grafik).
Mikael Sjöberg, generaldirektör på Arbetsmiljöverket Foto: Scanpix

Arbetsmiljöverkets generaldirektör Mikael Sjöberg ringer och vill kommentera medarbetarnas brev till regeringen.<br>- Det är inte alls så att inspektionen är enda kärnverksamheten. Vi har fyra kärnverksamheter. Kommunikation är en av dem, säger han.

Publicerad

Hur reagerade du på brevet till ministern?

- Sedan jag kom till Arbetsmiljöverket har vi gjort stora förändringar. Att det finns en oro och frustration hos vissa medarbetare är jag medveten om och förstår. Det måste vi hantera. Men jag har en helt annan bild.

Har den interna kritiken framförts till dig?

- När jag träffar medarbetare får jag både positiva och negativa kommentarer, men jag hade ingen aning om att ett brev hade gått i väg från Arbetsmiljöverket. De här två medarbetarna har inte pratat direkt med mig.

Vad i brevet instämmer du inte i?

- På de flesta punkter har jag en helt annan bild. Kärnverksamheten till att börja med. Det är inte alls så att inspektionen är vår enda kärnverksamhet. Vi har fyra kärnverksamheter där kommunikation är en av dem, men också regelarbete och analysverksamhet. Sedan säger man att ett stort antal nya tjänster har inrättats på huvudkontoret. Sedan 2008 har Arbetsmiljöverkets huvudkontor ökat med 1,5 årsarbetskraft. Elva är nyanställda i vår svarstjänst. I övrigt har vi minskat med säg tio personer. Vi har alltså avvecklat en del tjänster och inrättat nya.

Inspektörerna i brevet lyfter fram siffran 58 procent. Är fördelningen mellan inspektion och information bra tycker du?

- Den siffran har jag inför samtalet med dig försökt se om jag kan räkna på, men det är svårt, så vi får höfta. Tidigare var cirka 66 procent inspektörer. Och nu 58 procent. En lite annorlunda fördelning. Men vi kan inte ha en verksamhet som ser ut som den gjorde på 90-talet. Det är helt otänkbart. Den här utvecklingen är helt naturlig och krävs för att vidmakthålla en bra arbetsmiljö i Sverige.

Öronmärkta pengar, vad anser du som generaldirektör om det?

- Det är alltid bäst om man får ett så rent anslag som möjligt från regeringen. Men hade jag fått det så hade jag gjort exakt samma sak. Det är rätt satsade pengar. Vid de stora neddragningarna halverades huvudkontoret medan inspektionen minskade med 30 procent. Sedan har vi fått extrapengar av regeringen för att satsa på kommunikationsverksamhet, marknadskontroll och en del andra delar. Vi precis som alla andra måste vara i takt med tiden.

Är tillsynsverksamheten hotad?

- Hela förvandlingen av Arbetsmiljöverket handlar om att arbeta mer aktivt och effektivt. Jag är jätteglad att när jag hör förvåning i folks röster för det är ett tecken på att man blir överraskad att vi gör så mycket mer. Vi syns mer. Vi är mer öppna, mer professionella. Medarbetarna på Arbetsmiljöverket gör ett fantastiskt jobb med mindre resurser.

Vart går smärtgränsen?

- Då är vi tillbaka vid en helt annan diskussion. Hur stort ska Arbetsmiljöverket vara? Det är en politisk fråga.

Inspektörerna i brevet anser att Arbetsmiljöverket borde använda sin unika ställning bättre och ställa krav för att få bukt med dåliga arbetsmiljöer i stället för att satsa pengar på information och utbildning, något andra aktörer på arbetsmarknaden redan sysslar med. Håller du med?

- Prevent jobbar mot den privata sidan. Det är ingen jättestor organisation. Företagshälsovården har i stort sett sjunkit ihop. De finns knappt längre som aktör i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Företagshälsovården har vi i princip räknat bort. Andelen personer som är med i ett fackförbund minskar hela tiden, och små företag dyker upp. Fackliga organisationer har mycket svårt att hantera de här frågorna.

Arbetsmiljöverket får alltså nya uppdrag samtidigt som myndigheten krympt?

- Vi jobbar annorlunda i dag, mer effektivt. Om vi ser ett arbetsmiljöproblem frågar vi oss: Vilket verktyg ska vi sätta in? En ny regel? Mer information och kunskap om det här problemet? Eller inspektion? Det är framtiden. Delar regeringen upp oss så kommer vi ju inte få mer anslag. Då blir vi bara några småpluttar här och där. Bättre då att vi är samlade under samma tak.

Arbetsmiljöverket fortsätter att krympa. Hur ser du på det?

- Det stämmer. Än så länge och under ytterligare ett par år framåt använder vi ett system där vi bara får återbesätta 40 procent av pensionsavgångarna. Vi blir 10 anställda färre från år till år. Men vi har tur för pensionsavgångarna ligger jämt över avdelningarna.

Hur ser du på framtiden?

- Vi och regeringen får bedöma. Räcker våra resurser? Just nu gör de det. Men om några år då vi har ännu fler småföretag och färre aktörer som jobbar med de här frågorna kan vi hamna i ett annat läge. Vi för en ständig dialog med regeringen. Vad är möjligt? Vad är hanterbart? Det här är omöjligt eller orimligt att satsa på. Politiker vill ofta lite mer än vad de har pengar till.