Arbetsmiljö

Förbud mot ensamarbete på Öresundståg

Öresundståg får inte köras utan ombordpersonal, beslutar Arbetsmiljöverket. Foto: TT

Arbetsmiljöverket förbjuder Veolia att köra Öresundståg utan ombordpersonal, om inte tågen byggs om och lokförarna får utbildning i att hantera akuta situationer.

Publicerad

För ett par veckor sedan rapporterade Sydsvenskan om att passagerarna i ett fullsatt Öresundståg mot Malmö fick veta att det kördes av en ensam lokförare. De uppmanades att knacka på förarrummets dörr om de behövde hjälp med något, så skulle lokföraren komma ut vid nästa station.

I går beslutade Arbetsmiljöverket att detta inte längre kommer att vara tillåtet. Förbudet mot ensamarbete på Öresundstågen träder i kraft om inga åtgärder skett den 2 februari nästa år och är kopplat till ett vite om 300 000 kronor.

Redan i slutet av augusti förra året krävde lokförarnas skyddsombud i Malmö ett stopp för ensamarbetet. I november genomförde Arbetsmiljöverket en inspektion och har nu alltså meddelat sitt beslut. Ensamarbete kan tillåtas framöver, men bara om Veolia först bygger om tågen så att en ensam lokförare kan få full kontroll över såväl ombordstigning som larm. Dessutom ska lokförarna utbildas i att hantera akuta situationer.

Veolia hävdar att det bara är i undantagsfall som ombordpersonal saknas på Öresundståg. Lokförarnas skyddsombud inom Seko har en annan uppfattning och uppger att det sker regelbundet eftersom det råder personalbrist.