Arbetsmiljö

Efter granskning: SAS gör handlingsplan med facken

Rolf Bakken, flygchefen vid SAS. Foto: TT-Bild

Efter att fackliga organisationer bekräftat att det finns problem svänger nu SAS helt. Ledningen kommer att ha möte med facken och ta fram en handlingsplan, skriver SVT som granskat säkerhetskulturen på flygbolaget.

Publicerad

”Vi tar uppgifterna på största allvar”, säger flygchefen Rolf Bakken, på torsdagen i ett pressmeddelande, enligt SVT.

Flygchefen hänvisar direkt till SVT:s rapportering om den osäkerhet som finns kring rutinen ”Unfit for flight”.

”Detta tar SAS på största allvar och tillsammans med berörda fackförbund kommer vi nu att ta fram en handlingsplan”.

Bolaget meddelar att också informations- och utbildningsinsatserna ska ökas.

”I SAS kommer flygsäkerheten alltid först och det ska aldrig finnas ett enda frågetecken hos någon av våra anställda kring vad som gäller kring säkerhetsrapportering. Därför tar vi de här uppgifterna på största allvar och agerar omedelbart. Jag kommer träffa representanter för fackförbunden för att diskutera frågan och tillsammans ta fram en handlingsplan. Vi kommer också att genast öka informations- och utbildningsinsatserna kring rutinerna”, säger Rolf Bakken i pressmeddelandet.

Efter granskningen av SAS kommer trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) att ta upp frågan i utskottet och även med regeringen.

– SAS har många frågor att svara på, säger Jens Holm till SVT.

Bland annat har det framkommit att Arbetsmiljöverket genomförde en inspektion på SAS i december 2017 och uppmärksammade flera brister i arbetsmiljön. I september i år var bristerna ännu inte åtgärdade och myndigheten har nu utfärdat ett vite om SAS inte kommer till rätta med problemen.

SAS säger att det pågår ett arbete att genomföra åtgärderna.

Det är ett arbete vi genomför med både entusiasm och fokus, säger bolagets flygchef Rolf Bakken till SVT.

Transportstyrelsen har även startat en utredning av SAS. Detta sedan en visstidsanställd besättningsmedlem fick sin anställning avslutad.

Besättningsmedlemmen var med om en incident där ett plan tvingades säkerhetslanda. Han hade arbetat i elva timmar och var omskakad. Därför anmälde han sig som olämplig att flyga inför nästa flygning, dvs ”Unfit for flight”. Några veckor senare blev besättningsmedlemmen informerad om att han anställning skulle avslutas.

Enligt SAS finns det ingen koppling mellan händelsen och att anställningen avslutades.