Arbetsmiljö

Det stressar oss mest på jobbet

Foto: Colourbox

Hjälp, jag hinner inte göra ett bra jobb! Jag har för lite tid och för många arbetsuppgifter. Så svarar majoriteten på frågan om stressfaktorer i arbetslivet.

Publicerad

Känslan att jobbet inte blir bra gjort är det som stressar oss allra mest. Den toppar stresslistan i Du&jobbets undersökning med 57 procent. Därnäst följer uppfattningen att ha för många arbetsuppgifter, 55 procent.

– Man lägger in femmans växel i stället för att göra saker lite halvdant. Det säger Bella Stensnäs, psykolog på Stressmottagningen i Stockholm, i en kommentar i Du&jobbet. Hon syftar på alla människor som inte klarar av att anpassa sin strategi efter rådande omständigheter, utan bara jobbar mer och mer för att det ska bli lika bra som på den gamla goda tiden.

Den värsta kombinationen är höga krav ihop med klent inflytande över de egna arbetsuppgifterna, det stressar allra mest, vet man från tidigare undersökningar som Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet har gjort.

Som god trea i undersökningen kommer den stress som krånglande teknik utgör. Den har 47 procent angett. Orättvisa, konflikter och omorganisationer är också tunga stressfaktorer.

De 2 699 personer som deltog i undersökningen fick välja högst fem av alternativen.

Detta stressar mest

  1. När jag inte hinner göra en så bra insats som jag önskar, 57 procent.
     
  2. När uppgifterna blir för många, 55 procent.
     
  3. När tekniken krånglar, 47 procent.
     
  4. När jag blir orättvist behandlad, 35 procent.
     
  5. När det är konflikter i arbetsgruppen, 34 procent.
     
  6. Vid omorganisation/förändringsarbete, 30 procent.
     
  7. När jag måste göra flera olika saker samtidigt, 30 procent.
     
  8. När familj och arbetsliv krockar, till exempel hinna till dagis, 21 procent.
     
  9. När chefen inte finns tillgänglig för frågor etc, 19 procent.
     
  10. När företagets ekonomi är dålig/jobb hotas, 15 procent.
     
  11. När uppgifterna är för svåra, 13 procent.
     
  12. När klienterna klagar, 11 procent.
     
  13. När uppgifterna är för enkla, 5 procent.