Arbetsmiljö

Att vara eller inte vara – det är frågan för roboten

Ur Östgötateaterns video på Youtube från repetitionerna. Se filmen via länk i texten.
Från föreställningen The last fish påÖstgötateatern. Foto: Maryam Barari
På Östgötateaterns hemsida går det att läsa om cirkusrobotens "time-out".

Nu har Arbetsmiljöverket blivit inblandat i en strid om huruvida en något udda skådespelare ska få stå på Östgötateaterns scen: En industrirobot.

Publicerad

(Uppdaterad) Arbetsmiljöverket har förbjudit den att vara där. Men nu överklagar Östgötateatern beslutet i ett försök att få tillbaka den på tiljorna.

På teaterns cirkusföreställning ”The last fish” används – eller snarare användes – en industrirobot som artisterna hängde och klängde i under föreställningen.

Till dess att Arbetsmiljöverket kom dit fredagen 23 september och inspekterade ”maskin för förflyttning av aktörer vid artistiska framträdanden”. 

Verket fann att den inte var tillräckligt säker och att artisterna kunde skada sig på den. Roboten förbjöds med omedelbar verkan vid ett vite på en kvarts miljon eftersom den ”saknar erforderliga skydd för att hindra arbetstagare att komma in i maskinens arbetsområde”

Se video från repetitioner på teatern: på Youtube

Men det håller inte Östgötateatern med om varför ledningen nu överklagar förbudet till Länsrätten i Linköping via advokatbyrån Kurz & Co i Stockholm.

Industriroboten är säker hävdar man och dessutom:

”att roboten hanteras manuellt av två särskilt instruerade tekniker med tillgång till bland annat nödstopp, ska i det aktuella fallet var tillräckligt.”

Östgötateatern tycker också att det är svårt att förstå Arbetsmiljöverket:

”Arbetsmiljöverkets beslut är otydligt när det gäller vilka faktiska brister som föreligger och vilka villkor som Scenkonst Öst AB måste uppfylla för att få arbeta vidare med den aktuella roboten.”

 Men i avvaktan på detta har roboten tagits bort från föreställningen.

”Vi upplever att Arbetsmiljöverket har gjort en seriös bedömning och vi måste följa deras rekommendationer, även om vi gör en annan bedömning. Ett av Scenkonst Östs ledord är ”mod” och det är den här banbrytande föreställningen inte minst ett bevis på”, säger teaterchef Nils Poletti i ett pressmeddelande.