Arbetsmiljö

Arbetsplatsens utformning - nya regler den 1 april

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Från den 1 april gäller nya föreskrifter om arbetsplatsens utformning. Språket är tydligare, men den som räknar med entydiga besked riskerar att bli besviken.

Publicerad

Det är en av Arbetsmiljöverkets breda, allmängiltiga föreskrifter som nu kommer ut i ny tappning. Hela arbetslivet omfattas, utom Försvarsmaktens personal under övningar i fält.

Hur långt från dagsljuset får chefen placera mig? Måste vi jobba om det bara är 15 grader varmt inomhus? Ska det inte finnas toaletter och vilrum?

Frågorna är ofta många om sådana här grundläggande saker.

Svaren, i den mån de finns, kan man leta upp i 117 paragrafer med förklarande kommentarer. Allt sammans trängs på 124 fullmatade sidor.

Beskeden är sällan svartvitt entydiga. Om inomhustemperaturen står det till exempel att det ska vara "lämpligt termiskt klimat". Den som känner att skrivbordet står långt från närmaste fönster tröstas med att det "normalt" ska "finnas tillfredsställande dagsljus och möjlighet till utblick".

Det brandgula häftet handlar om allt möjligt. Här samsas regler om vilrum, omklädningsrum och andra personalutrymmen med bestämmelser om belysning, luftkvalitet, akustik, korridorer, trappor, skyddsanordningar, larm och utrymningsvägar.

Sett till rena kravnivåer och rättigheter för arbetstagare är det mesta sig likt. Men språkligt har föreskrifterna fått sig en uppfräschning, vilket är nog så betydelsefullt.

- Vi eftersträvar alltid ett så begripligt språk som möjligt. Särskilt i en så här bred föreskrift som ska nå grupper på flera olika nivåer, säger Berndt Nilsson som är chef på Arbetsmiljöverkets Avdelning för regelarbete och expertstöd.

En regelskärpning träder i kraft i morgon, den 1 april. Kraven skärps då på så kallad cirkulationsluft. Om man återför utventilerad luft till lokalerna för att spara värme måste den alltid vara minst lika ren som utomhusluften.

Byt ut den gamla

AFS 2000:42 ersätts av AFS 2009:02