Arbetsmiljö

Alla gör som chefen

Ikeas Ingvar Kamprad har med sin sparsamma och enkla stil blivit en förebild. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix

Tänk på hur du uppför dig som chef. Alla studerar dig noga och kommer att härma ditt beteende. Det säger ledarskapsprofessorn.

Publicerad

Alla chefer är viktiga, men särskilt de i toppen. Omgivningen har full koll på högsta chefen, minsta småsak framstår som betydelsefull.

- De underlydande cheferna härmar ofta högsta chefens beteende, säger ledarskapsprofessorn Robert Sutton på Harvard. I en artikel i McKinsey Quarterly berättar han om en vd som jämt höll låda, avbröt alla och var allmänt snorkig. Undercheferna klagade bakom hans rygg. Men så fort han avlägsnade sig gjorde de likadant, i hackordning.

- De bästa cheferna är medvetna om den här uppmärksamheten och använder den till sin fördel. Bra chefer har en god självbild. De kan bedöma både sina styrkor och svagheter och är alltid villiga att jobba på sig själva. Dåliga chefer överskattar sig själva.

Många studier visar att för mer än 75 procent av de anställda tycker att det allra mest stressande på jobbet är kontakten med närmaste chefen.  Robert Sutton framhåller att en chef får oproportionerligt mycket både kritik och beröm, men att det är chefens lott, bara att hacka i sig. Han har en uppsättning goda råd att ge den chef, som vill ta greppet om teamet.

1. Utstråla självförtroende, även om du inte upplever det.  Det tränar dig till att så småningom känna dig säker på riktigt. Dessutom är det är en viktig attityd att sprida till omgivningen.

2. Vela inte. De bästa cheferna vet att det gäller att fatta klara och snabba beslut för att åtminstone verka kraftfull. Svara ja, nej eller jag vet inte. Du kan alltid ändra dig sedan. Obeslutsamhet, svammel och att skjuta upp saker är inte bra.

3. Ta emot och ge beröm. Vanligtvis är det du som chef som får berömmet för vad dina medarbetare har gjort. En smart chef tackar sina medarbetare för att de får honom/henne att framstå i god dager. Bra chefer ger mer beröm än vad medarbetarna förmodligen förtjänar, vilket all vinner på. Ditt team tycker att du är ärlig, omgivningen uppfattar dig som anspråkslös och generös.

4. Ta på dig skulden. Om någonting går snett blir det du som får bära hundhuvudet, vem det än är som verkligen har gjort fel. Så ta ansvar direkt . Din belöning: folk betraktar dig som kraftfull och kompetent och gillar dig bättre än den som skyller ifrån sig. Du måste också visa att och vad du tänker göra åt problemet.

5. Skapa trygghet och beskydda dina medarbetare. En bra chef låter medarbetarna blomstra och spruta idéer och våga testa dem samt låta allt gå åt skogen. Rädsla för chefen är inte produktivt och kan rentav vara dödligt farlig. Flygplan har kraschat för att styrman inte har vågat ta över när den argsinta kaptenen fick problem.