Arbetsmiljöbrott

Verket ser ständigt över avgifterna

Flest sanktionsavgifter på byggen - brister i fallskyddet vanligaste orsaken.
Anneli Hytter. Foto: Per Westergård

ÖVERKLAGANDE. Arbetsgivare som anser att Arbetsmiljöverket gjort fel ska överklaga besluten, anser Anneli Hytter, enhetschef på Arbetsmiljöverket.

Publicerad

Hur vanligt är det att arbetsgivare över­klagar beslut om sanktionsavgift och säger att arbetstagaren bröt mot instruktionerna?

– Vi har ingen sådan statistik, men det är inte helt ovanligt.

Hur bestäms vad det ska vara sanktions­avgifter för?

– Det ska vara lätt att kontrollera och tydligt vad som gäller. Antingen har man följt föreskriften eller så har man det inte. När vi skriver nya föreskrifter ser vi över om de ska förenas med sanktions­avgifter. Vi samarbetar med parterna och branschorganisationer.

Det finns kritik mot att sanktions­avgifter finns i arbetsprocesser som att flytta ställningar vartefter jobbet fortskrider. Har ni någon intern diskussion om att det?

– Nej, för oss är det inte svårare. Antingen sitter skyddet där eller också gör det inte det. Avgiften är inte till för att den ska vara lätt att följa för arbetsgivaren, utan för att det ska vara lätt för oss att kontrollera. Man får inte tolka reglerna felaktigt.

Hur ser ni på att arbetsgivare uppfattar att de skulle behöva övervaka sina anställda för att vara säkra på att reglerna följs?

– Vi ställer stora krav på arbetsgivaren, men vi är inte rabiata. Det är bara arbetsgivaren vi kan ställa till svars. Arbets­givaren ska ställa krav på sina medarbetare och måste ha ett systematiskt arbets­miljö­arbete så att de har koll.

Ligger det inget i det de säger?

– Arbetsgivaren måste ställa sig frågan: Varför slarvar arbetstagarna? Kan det vara att de har ont om tid? Vi ser otäcka olyckor som har hänt på grund av stress och tidsbrist. Jag förstår att det här är svårt men vad kostar det att inte ha koll?

Går det att jämka en sanktionsavgift på grund av arbetstagarens agerande?

– Ja, om det är solklart att arbets­givaren har gjort allt så går vi inte vidare, men de fallen syns ju inte. Vi funderar också noga, och det finns en rutin för tveksamma ärenden så att det ska bli lika i hela landet. Om gruppen som granskar de här ärendena är oense går frågan vidare till chefsjuristen.

Hur ser du på risken för bristande för­troende för det här systemet?

– Om arbetsgivare tycker att de har gjort allt utom att övervaka måste de tala om det för oss. Vi har inget emot att våra beslut överklagas, tvärtom, för det är så praxis utformas. Varje ärende är unikt.

– Jag förstår att arbetsgivare inte alltid tycker att vi är en hjälp, men de borde fundera över varför vi finns.