Arbetsskador
Truckar livsfarliga i verkstaden
Robotisering och ökad automation har fått olyckorna vid de flesta maskiner att minska. Men trucken är svår att få säker. År efter år toppar truckolyckor, ibland med dödlig utgång, statistiken.
Förra året var truckar inblandade i 801 olyckor, de flesta mer eller mindre allvarliga fotskador. Två av olyckorna slutade riktigt illa - med dödsfall.
En av dem som miste livet var chauffören Johnny, 58.
Den 11 februari får han order att köra till Brämhult utanför Borås och hämta några buntar stålrör. Senare under dagen ska han också köra till Mariestad med aluminiumprofiler. Det godset ligger på lastbilsflaket när han kommer till lastbryggan i Brämhult.
Aluminiumgodset irriterar truckföraren, som ska se till att tre buntar stålrör kommer upp på flaket. Profilerna innebär extra arbete, han måste stuva om på flaket, en säkerhetsrisk han inte har räknat med. Men Johnny har bråttom och står på sig. Till slut försöker truckföraren lyfta upp de tunga stålrören - 600 kilo per bunt - ovanpå de lättare aluminiumprofilerna. Truckföraren fruktar att lasten ska bli instabil. Dessutom har han dålig sikt när han manövrerar trucken på flaket. Johnny hoppar upp på lastbilsflaket och börjar dirigera truckföraren. Han ropar till truckföraren för att få honom att trycka in en lastpall.
Truckföraren kör emot pallen, trycker till, hör ett skrik och förstår omedelbart att Johnny kommit i kläm. Han har också fått tunga buntar med stålrör över sig.
Enligt arbetsskadeutredningen avlider han två dagar senare.
- Ett vanligt arbetsmoment som slutade tragiskt. Dålig uppsikt, stress och bristande kommunikation mellan de inblandade är vanliga orsaker till truckolyckor, säger Mats Bjurvald, som arbetar med truckförarutbildningar på Prevent - en organisation där LO, PTK och Svenskt Näringsliv samarbetar i arbetsmiljöfrågor.
Text: Hans Dahlquist/Ny Teknik