Företagshälsovården hoppar av

2019-10-04 00:00  
Nader Ahmadi. Foto: Britt Mattsson

Myndigheten för arbetsmiljökunskap, Mynak, i Gävle har brottats med stora arbetsmiljöproblem. Nu slutar Sacos lokala skyddsombud och företagshälsovården hoppar av, enligt DN.

Som Arbetarskydd tidigare berättat har myndighetens första år kantats av personalflykt och kritik mot ledningen. Nu rapporterar DN att Sacos lokala skyddsombud har sagt upp sig och att företagshälsan Previa hoppar av uppdraget att granska arbetsmiljön. Det beror på att Mynaks ledning inte ville låta Previa intervjua personal som sagt upp sig om deras upplevelser. Mynaks generaldirektör Nader Ahmadi avböjde att kommentera DN:s uppgifter.

Så här svarade han i början av september på frågor från Arbetarskydd.

Varför har ni arbetsmiljö­problemen på er myndighet?

– Det är ingen enkel fråga man kan svara kortfattat på. Många olika faktorer spelar in. Det handlar om en ny myndighet som skulle byggas upp. Vi fick flera uppdrag med kortfristiga leveransdatum, personal som kom med olika erfarenheter och mitt uppe i alltihop hade vi inte så stora chanser att bygga upp ett bra team. Men vi ska göra en ordentlig genomlysning av situationen med hjälp av externa experter och se vad vi har makt att förändra. Det är det vi ska fokusera på.

Ledarskapet är väldigt viktigt för en god arbetsmiljö. Hur ser du på din egen roll?

– Ja, absolut, jag har det yttersta ansvaret och jag har också tagit det. Jag har också satt in lite åtgärder för att själv få stöd i min roll som generaldirektör. Jag har fått mentorer bland mina kolleger och jag upphandlar en tjänst nu som ledningsstöd och coach för mig och min ledningsgrupp.

Personalen har upplevt uttalanden från dig som stötande, vad säger du om det?

– Jag har kommenterat dem tidigare och bemött påståendena. Jag ska se till att fokusera mer på det interna arbetet nu och träffar ofta personal i olika konstellationer. Vi har ökat frekvensen med fackliga möten och andra personalträffar för att förebygga framtida missförstånd. Personal och chefer ska också ta fram en ”code of conduct” tillsammans, där det framgår vilka beteenden som är acceptabla på arbetsplatsen.

Sedan maj har ni hr-stöd från Statens servicecenter. Varför har ni inte haft en hr-funktion internt från början?

– Från början tänkte vi det. Vi tog också steg i den riktningen. Men efter att budgeten fastslogs såg vi att vi inte hade möjlighet att bygga en myndighet på 40–45 personer som vi hade tänkt från början. När det blev tydligt började vi anpassa organisationen efter de resurser vi hade.

 

 

Karin Nilsson

Enikö Arnell-Szurkos

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Arbetsmiljö