ORGANISATION
Robotarm ska förbättra arbetsmiljön

ARTIFICIELL INTELLIGENS. Ett logistikföretag i Helsingborg har utvecklat en robotarm som nu ska testas i skarpt läge i produktionen – men att riskbedöma och utvärdera hur arbetsmiljön påverkas av att AI införs på arbetsplatsen har inte varit helt lätt.
Nowaste
Logistics AB är ett nordiskt logistikföretag som är ett helägt dotterbolag inom
Dole plc. På terminalen
i Helsingborg pågår ett testprojekt där man har använt sig av AI mjukvara från
Sics och en ny typ av snabbare plockrobot från Lundabolaget Cognibotics, som med
hjälp av AI bland annat ska kunna hjälpa till med hanteringen av orderplock.
– Vi försöker alltid vara i framkant inom logistikbranschen när det gäller automation och robotisering men vi hade inte tidigare testat robotiserat styckesplock eftersom det inte har funnits så bra lösningar för det – men för ett år sedan konkretiserades planer som vi hade haft sedan innan om att testa en ny typ av robotisering i ett pilotprojekt – och strax innan årsskiftet började vi göra något konkret av det, säger Bilal Charif som är en av projektledarna.

Planen är att roboten ska vara i produktion och bli en integrerad del av verksamheten under hösten. Carl-Magnus Rydberg som är arbetsmiljösamordnare med många år som skyddsombud och huvudskyddsombud bakom sig, säger att det är helt ny mark som de har varit inne på när man har gjort riskbedömningar och skyddsronder inför att den ska införas i produktionen.
– Vi har säkrat upp så att personalen ska kunna vara säker och kopplades in i ett tidigt skede. Det här är en helt ny lösning för oss så vi tar till oss vad leverantörer säger, lyssnar, och undersöker vilka krav som gäller kring arbetsmiljön och regler för maskinen. Vi bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete kring maskinen och roboten. Jag har inte märkt av någon oro inför att ny teknik införs på arbetsplatsen utan snarare nyfikenhet och att man tycker det är intressant. Personalen kommer inte att ersättas av en robot utan man ser snarare en chans att vilja lära sig mer och kanske bli operatör i framtiden.
De båda är däremot överens om att arbetsmiljöarbetet aldrig är färdigt utan man kommer hela tiden utföra undersökningar och bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete kring maskinen och roboten. De tror också att framtiden för lagerhållning är just denna.
– Vi kommer förmodligen arbeta alltmer med sådana här lösningar och ur ergonomisk synvinkel kommer det definitivt förbättra arbetsmiljön eftersom det tar bort repetitiva och monotona arbetsmoment. Vi har sett till att det finns säkra stopp på maskinen och lär oss hela tiden och undersöker själva maskinen kontinuerligt så vi inte ska missa något, säger Carl-Magnus Rydberg.
Det kommer däremot inte vara så enkelt att skala upp det på en nivå så hela verksamheten berörs utan det är främst vissa kunduppdrag och processer som passar för den nya tekniken.
– Varje terminal har sina förutsättningar och skulle vi införa den på en annan terminal så finns det nya processer att anpassa sig efter, men fungerar det här så kommer vi att våga satsa på andra ställen också. Om vi ska utöka med fler robotinstallationer måste personalen också få utbildning för att kunna hantera systemen. Det här är generellt ett komplicerat och nytt system, människor i sig är oerhört smarta, så det är inte så lätt att bygga ett AI-system som kan hantera en så stor variation innebär – men det är det vi försöker göra. Jag tror det är något eller några år framåt innan vi kan införa den här lösningen på en större skala, säger Bilal Charif.
På frågan om lösningar som den här skulle kunna leda till arbetstidsförkortningar och andra förbättringar i arbetsmiljön för personalen på sikt svarar Bilal Charif att i en perfekt värld hade det varit fördelaktigt om man kunde sköta en del av driften på distans eller via jour och kunna åka in till lagret vid driftstörningar.

– Det är kul att visualisera hur det skulle kunna se ut långsiktigt och visst har de tankarna dykt upp, men det är en verklighet vi är ganska långt ifrån i dag skulle jag säga.
– Tekniken går framåt och i stället för jourtid skulle man också kunna se tekniska installationer som kan nås digitalt som skulle möjliggöra att man inte alltid är på plats utan kunna göra andra saker under tiden, fyller Carl-Magnus Rydberg i.
Susanna Gideonsson, LO:s tidigare ordförande, delade 2017 ut priset ”Handelns bästa arbetsplats” till bolaget vilket man bland annat härledde till att det hade gjorts stora satsningar på personalen och att man hade sagt nej till bemanningsbolag.
– Jag vill säga att Nowaste har ett gott arbetsmiljöarbete eftersom det finns många med mycket erfarenhet av att arbetat med arbetsmiljö på ett eller annat sätt. Vi är också noga med att fånga upp alla som kan bidra med kunskap till resan. Det kan vara allt från HR och IT till chefer och arbetsledare. Så kunskapen är bred. Framför allt är det samverkan som är en del av framgångsfaktorerna. Sedan handlar det också om kulturen i bolaget där även ledningen är noga med att uttrycka hur viktigt det är att ta hand om alla människor inom verksamheten, säger Carl-Magnus Rydberg.
Bilal Charif säger att man utvecklar robotlösningen som en satsning inför framtiden och en investering eftersom bolaget vill ligga i framkant och utmana sig själva.
– Vi inför det här med små steg, en sak i taket och med nyfikenhet, vi är väldigt öppna för vad det kan ge oss. Det är mycket lärande. Vi har stött på ett par utmaningar men det går framåt och vi är jättenöjda med tekniken och har hittat lösningar på alla barnsjukdomar som har uppkommit. Vi får testa den i varje enskilt steg och se var den fungerar och var den inte gör det. I slutet av året har vi förhoppningsvis fler tankar och idéer om vad roboten faktiskt kommer att kunna göra.