Arbetsskador

Ombyggd buss blev dödsfälla

Ljudteknikern i Veronica Maggios turnébuss ramlade ur mitt på motorvägen och omkom. Foto: Scanpix, Colourbox

Turnébussens bakdörr gick att öppna i farten när den susade fram på den danska motorvägen i hög hastighet.Artisten Veronica Maggios ljudtekniker föll rakt ut på motorvägen och avled samma dag av sina skador.Polisen börjar nu få en bild av vad som skedde. Sannolikt har bussbolaget inte brutit mot gällande regler.

Publicerad

Veronica Maggio hade haft konsert i Danmark och var på väg tillbaka till Sverige med sitt turnésällskap när ljudteknikern föll ut ur bussen i farten. Varken chauffören eller någon av de övriga passagerarna märkte när det hände. På bussen fanns inte heller någon indikator framme vid chauffören som talade om att dörren hade öppnats. När ljudteknikern hittades på motorvägen var han fortfarande vid liv men så svårt skadad att han senare avled.

Polisen tycker sig nu ha fått en ganska klar bild av vad som hände. Förmodligen råkade ljudteknikern av okänd anledning komma åt dörrknappen som sitter i anslutning till bussens pentry. Och dörren gick upp.

– När han hittades på motorvägen hade han bara på sig en t-shirt och kalsonger, som om han varit på väg att gå och lägga sig och kanske bara skulle göra ett toalettbesök, säger Stefan Håkansson, stationsbefäl vid Södermalmspolisen.

Turnésällskapet hade diskuterat knappen redan före olyckan.

– Under förhören var det någon som sa ”det var säkert den där jävla knappen, vi har ju pratat om den och sagt till att vi inte kan ha det så för det kommer att hända en olycka”, säger Stefan Håkansson.

Polisen har gått igenom turnébussen och har tillsammans med Svensk Bilprovning tittat på gällande lagstiftning. De hittade inget regelverk som bussens ägare brutit mot genom att ha en funktion där passagerare kan öppna dörren under färd.

Ingela Sundin, chef för sektion fordonsteknik vid Transportstyrelsen, bekräftar att det inte finns något specifikt förbud mot det. Däremot finns ett förbud mot att någon ska kunna råka öppna dörren under färd oavsiktligt.

– Det gäller för alla nya bussar och alla bussar som används i yrkestrafik. Om ett företag tillhandahåller en buss med förare så är det yrkesmässig trafik. Då gäller kravet även om bussen är lite äldre, säger hon.

Enligt Morgan Isacsson, ansvarig för kontrollbesiktningarna på Svensk Bilprovning, rör det sig i det här fallet om ett särskilt reglage som sitter cirka 80 centimeter från golvet.

– För att dörren ska gå upp måste du först trycka på knappen. Den är även lite gömd under någon bänkskiva, som jag har förstått det, säger han.

Under kontrollbesiktningarna tittar bilprovningen på om bussarnas dörrar går att öppna och stänga och är säkra som dörrar.

– Det ingår inte att kontrollera någon tryckknapp som kan öppna dörren och sitter på något ställe som är mindre bra, säger Morgan Isaksson.

Olycksbussen är en ombyggd turistbuss av äldre modell med soffor, sängplatser och pentry. Knappen som gör att passagerarna kan öppna dörren installerades när bussen byggdes om från originalskick.

På vanliga turistbussar sitter dörröppningsreglagen framme hos chauffören.

Chauffören Örjan Kristensson har kört turnébussar i många år. Sedan olyckan inträffade har han diskuterat det som hänt med flera kolleger.

– Alla vill veta hur dörren kunde gå upp. De som bygger om turnébussar och gör olika lås och lösningar måste se till så att systemet blir så säkert som möjligt. Eftersom olyckan nu har hänt är det bevisat att det tydligen inte är det. Branschen måste rannsaka sig själv, säger han.

För några år sedan råkade en dansk rappare ut för samma öde som Veronica Maggios ljudtekniker. Den olyckan skedde bara några mil från platsen där ljudteknikern hittades.