Den var i november 2018 som den 59-åriga mannen avled i samband med olyckan. Försvarade sig företaget dels med att man följde Trafikverkets trafikbestämmelser, dels att man hade egna säkerhetsregler. Green cargo hänvisade också till en undersökning och riskbedömning man gjort 2005.
Arbetsmiljöverket tycker inte det är tillräckligt.
”Vi saknar dokumenterade undersökningar och riskbedömningar av de olika arbetsmoment som omfattar växlingsarbete på en bangård”, skriver myndigheten.
Arbetsmiljöverket riktade samma kritik mot Green cargo efter en dödsolycka vid växlingsarbete i Bastuträsk i januari 2018.
Inte heller då hade företaget undersökt arbetsförhållandena ordentligt eller gjort en riskbedömning som håller måttet, enligt Arbetsmiljöverket.
Nu hotar ett vite på en halv miljon kronor om inte Green cargo senast den 2 mars 2020 undersöker arbetsförhållandena och riskerna med växlingsarbetet på alla bangårdar där företaget har verksamhet.
Undersökningen ska granska sådant som risken att bli påkörd, hur kommunikationen fungerar vid detta arbete och riskerna när bangårdsarbetare åker på lokets och vagnarnas fotsteg.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.