Arbetsmiljö

10 steg mot ett bättre arbetsklimat

Att intervjua medarbetare en längre tid efter att de slutat, är ett lysande tillfälle att få veta mer om företeelser i arbetsmiljön. Foto: Alamy

FORSKNING. Här är tio åtgärder för bättre arbetsmiljö på jobbet och tips på hur du kan motverka och hantera ohövligheter.

Publicerad

Boken The Cost of Bad Behavior at Work: How incivility is damaging your business and what to do about it av Christine Pearson och Christine Porath kom första gången ut 2009.

Boken är en del av det runt 20 år långa forskarintresset för området och står sig än i dag för den som söker inspiration för att aktivt motverka en för­giftad arbetsmiljö. I boken listar de tio åtgärder för att motverka och hantera ohövligheter på jobbet.

1. Visa vad ni står för och uttala nolltolerans

Ledningen bör uttala sig aktivt kring frågor som rör vilken slags arbetsmiljö och kultur som ska eftersträvas, både i tal och i skrift. Genom att uttala sig om företagets värdegrund skapas riktlinjer att jämföra sig med och luta sig mot om och när avvikelser uppstår.

2. Ta en titt i spegeln

När regler och normer väl är på plats så är det upp till chefer och ledare att visa vägen genom att agera som goda förebilder. Börja med enkla frågor som: Är jag lika respektfull mot alla i organisationen? Tar jag ut frustrationer på dem som har mindre makt än jag? För att hjälpa chefer med denna självutvärdering kan hr-funktionen bistå med att spela in eller skugga cheferna och ge dem återkoppling.

3. Rensa ut ogräset innan det slår rot

Var noga med att släppa in rätt män­niskor i organisationen. Bakgrundskontrollera kandidater och gör en rykteskoll i branschen. Vem som helst kan se bra ut på papper.

4. Tydliggör vad ni menar med gott uppförande hos er

Avsätt resurser för att träna medarbetare och chefer i kommunikation och ämnen som aktivt lyssnande, konflikthantering, förhandling, coachning, feedback och stresshantering genom upplevelsebaserat lärande i form av observationer och rollspel.

5. Lär medarbetare och chefer hur de kan märka och hantera destruktiva beteenden

Skapa en kultur där det är naturligt för chefer och medarbetare att ge varandra återkoppling. Gör det möjligt både för chefer och medarbetare att uppmärksamma eventuella avsteg från den respektfulla linjen.

6. Lyssna noga på din organisation

360-gradersfeedback kan vara ett effektivt sätt att upptäcka oönskade beteenden, inte minst eftersom det finns en företeelse där personer är trevliga mot överordnade men tar ut frustrationer mot dem som har mindre makt.

7. När ohövlighet uppstår i organisationen – agera

Träna chefer i att bemöta oönskade beteenden.

Utan att uppmärksamma dem när de uppstår riskerar man att de upprepas – och sprids likt ett virus.

Uppmuntra chefer att upprätta en öppen-dörr-policy: se till att hen tar sig tid att lyssna och agera på signaler om alla former av oönskade beteenden – och se till att det finns en plan för hur chefen ska agera när detta sker så att hon eller han snabbt kan skrida till handling.

9. Gör inga undantag

Låt det aldrig bli okej att hänvisa till bortförklaringar som ”det är bara så hen är”.

Markera beteenden som inte är okej och uppmärksamma kollegan omedelbart på vad som tolereras och inte i organisationen.

10. Använd exitsamtal för att fånga upp dolda missförhållanden

Många organisationer missar det, men att intervjua medarbetare en längre tid (cirka sex månader) efter att de slutat, är ett lysande tillfälle att få veta mer om exempelvis oupptäckta destruktiva företeelser i arbetsmiljön.

Arbetsgivarens ansvar för att stävja ohövlighet

Från den sista mars 2016 gäller nya regler för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Arbetsgivaren ska förebygga risker och främja god arbetsmiljö även på det psykosociala området, och arbetsplatser ska kunna leverera en god psykosocial arbetsmiljö. Föreskriften (AFS 2015:4) omfattar krav i arbetet, kränkande särbehandling, arbetsbelastning, organisation, resurser och social arbetsmiljö, till exempel samspel och samarbete.