Arbetsmiljö

Skyddsombudet fick gehör: – Det var en stor glädje

CORONAVIRUS. Michael Lundgren är en av dem som under våren lagt ett skyddsombudsstopp. Det vann gehör hos Arbetsmiljöverket. Om inte Keolis bussar i Jönköping spärrades av så att föraren skyddades från kontakt med passagerare bakifrån skulle ett vite dömas ut. – De gick på vår linje, det var en stor glädje, säger han.

Publicerad
Michael Lundgren är huvudskyddsombud för bussförare på Keolis i Jönköping. Arbetsmiljöverket gjorde samma bedömning som Michael Lundgren. Nu är det avspärrat fram till chaufförerna. Foto: Ulrika Karlström

För femte året i rad är han skyddsombud för sina kolleger, bussförare anställda av Keolis i Jönköping. Till de tidigare arbetsmiljöfrågorna som bussarnas skick, pausmöjligheter och stress har nu risken och oron för smitta adderats.

– Vi hade tidigare framdörrarna stängda, men vid betalningen fick passagerarna gå fram till föraren då det inte fanns någon avspärrning inne i bussen. Men det var inte arbetsgivarens fel, säger han.

Arbetsgivaren, Keolis, ville spärra av, men uppdragsgivaren Jönköpings länstrafik sa nej. Hade Keolis satt in avspärrningar i bussarna hade Jönköpings länstrafik sett det som ett avtalsbrott från Keolis sida i och med att förarna inte kunde ta betalt av passagerarna, förklarar skyddsombudet.

Michael Lundgrens skyddsombudsstopp började med en 6:6a-anmälan till arbetsgivaren och Arbetsmiljöverket. Anmälan följdes av diskussioner. Keolis tog kontakt med Jönköpings länstrafik. Arbetsgivaren tyckte inte att den kunde ta sitt arbetsmiljöansvar. Michael Lundgren förklarar att det finns förare som dött i covid-19, men inte beroende på att de är äldre. Inga över 70 får köra buss nu.

– Det största problemet är i stället underliggande sjukdomar, som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar på grund av stressen i jobbet, säger han.

När diskussionerna mellan Keolis och Jönköpings länstrafik inte ledde någon vart, lade Michael Lundgren ett skyddsombudsstopp.

– Då fick inga bussar gå ut utan avspärrningar.

Avspärrningarna kom sedan på plats ganska fort i Jönköping medan de i bussarna till Gränna kom att dröja ytterligare två veckor.

– Sedan vi fick upp avspärrningen minskade oron för smitta, säger Michael Lundgren.

Det Keolis skyddsombud i Jönköping fick kämpa för fanns på plats i Östgötatrafikens bussar mer än en månad tidigare. Arbetarskydd frågar Damir Merdzic, Kommunals platsombud för bussar och spårvagnar i Norrköping, hur de agerat för att vara så tidigt ute.

– På regionkontoret i Linköping beslutade de tidigt om stängda framdörrar och om avspärrningar. Våra chefer har följt vad de beslutat, så vi behövde inte göra något, säger Damir Merdzic.