Arbetsmiljö

Tji tuffa tag när Försäkringskassan ”skärper tonen”

– För oss är en anmälan en sista åtgärd när dialogen inte räcker, säger försäkringsdirektör Lars-Åke Brattlund. Foto: Försäkringskassan

Försäkringskassan har enbart anmält en enda arbetsgivare till Arbetsmiljöverket under årets första tio månader trots regeringens direktiv om tuffare tag. ”Det finns olika sätt att skärpa tonen”, säger försäkringsdirektör Lars-Åke Brattlund till tidningen Kommunalarbetaren.

Publicerad

Regeringen har gett Försäkringskassan i uppdrag att samarbeta med Arbetsmiljöverket för att få ner sjuktalen i olika välfärdstjänster. Fokus är inställt på vård, omsorg, skola, socialtjänst och personlig assistans där sjuktalen är alldeles för höga.

I början av året lovade Försäkringskassan att skärpa tonen, men sedan dess har alltså bara en enda arbetsgivare anmälts till arbetsmiljöverket.

– Att anmäla en arbetsplats är bara ett sätt att agera. Om vi ser att det finns problem tar vi kontakt med arbetsgivaren och för en dialog. För oss är en anmälan en sista åtgärd när dialogen inte räcker, säger Lars-Åke Brattlund, till Kommunalarbetaren.

Arbetsmiljöverket vill däremot gärna ha fler anmälningar. Då kan myndigheten göra inspektioner och kräva förbättringar när arbetsmiljön brister.

– Vi får då en möjlighet att genom inspektioner hjälpa arbetsgivarna till en bättre arbetsmiljö, säger verksamhetsutvecklare Lena Lindskog på Arbetsmiljöverket.