Arbetsmiljö

”Schema gjort av datasystem tär på tågvärdar”

Sedan det nya schemat infördes i december 2018 har nio tillbudsrapporter och riskobservationer inkommit från tågvärdarna.  Foto: TT-Bild

När schemat för SJ:s tågvärdar ändrades förra året konstruerades det i ett datasystem vilket är helt nytt. Datasystemet tar inte hänsyn till ”mjuka parametrar”. Skyddsombud och tågvärdarna tycker att framför allt att en tur är allt för slitsam och tär på personalen.

Publicerad

Turlistorna som ändrades gäller för tågvärdar som utgår från Östersund.

Exempel på förändringen: 

Enligt det gamla schemat, som konstruerades av människor, startade tågvärdarnas arbete i Östersund klockan 04.42. I Gävle hade de sedan tre och en halv timms vila varefter de åkte till Borlänge för övernattning.

Det nya schemat, konstruerat av datasystemet:

Start i Östersund klockan 04.42 och tre timmars vila i Gävle. Sedan till Borlänge tur och retur. Åter i Gävle 15.42 för övernattning.

Enligt tågvärdarna är just denna tur den mest ansträngande. För att få tillräckligt med sömn måste de gå och lägga sig klockan 20.00. De är trötta under tur och känner sig groggy.

Många har sjukskrivit sig från turen.

Sedan det nya schemat infördes i december förra året har nio tillbudsrapporter och riskobservationer inkommit från tågvärdarna. 

SJ svarar med att man följer kollektivavtalet och arbetstidslagen.

Arbetsmiljöverket förelägger nu SJ att senast den 20 juni undersöka på vilket sätt de anställda påverkas av det nya schemat, hur sjukfrånvaron ser ut och om de långa arbetspassen medför att de kan drabbas av ohälsa.

Detta vid ett vite på 50 000 kronor.