Arbetsskador

Allt ovanligare med pengar på bussen

Åtta bussbolag som kör åt Hallandstrafiken fick för en vecka sedan förbud mot kontantbetalning från 2010. Alla landets trafikhuvudmän arbetar numera för att resenärerna ska kunna betala utan mynt och sedlar.

Publicerad

Förändringen i Halland är stor och kommer inte att slå igenom plötsligt. Förbuden träder i kraft först den 1 juli 2010. Arbetsmiljöverket motiverar beslutet med att risken för rån måste elimineras. Enligt arbetsmiljölagen ska tekniska framsteg få genomslag i förbättrad arbetsmiljö. Nu har det kommit en mängd tekniska lösningar som gör det möjligt att på olika sätt låta resenärerna betala utan mynt och sedlar. Främst handlar det om biljettautomater, betalning via sms och kort samt att fler kiosker och butiker säljer biljetter.

I samband med att Arbetsmiljöverket förbjöd Västtrafiks samtliga busstrafikutövare att efter december 2009 hantera kontanter, gjorde Hallandstrafiken bedömningen att motsvarande kontantstopp i Halland skulle kunna fungera från sommaren 2010. Det har Arbetsmiljöverket tagit fasta på.

- Vi har tagit fram en handlingsplan, säger Yasmine Möllerström-Henstam som är kommunikationschef på Hallandstrafiken.

Företagen som fått likalydande förbud är Veddige Buss & Transport AB, Lidbergs Buss Aktiebolag, Asige Busstrafik AB, Ätrans Buss Aktiebolag, Orusttrafiken AB, Unnaryds Taxi Aktiebolag, Swebus samt Buss i Väst.

Hallandstrafiken och Västtrafik är bara två trafikhuvudmän i raden vars bussbolag fått den här typen av förbud.

Enligt Tommie Vesterlundpå Bussbranschens Riksförbund finns det ingen trafikhuvudman som inte jobbar mot en mynt- och sedelfri tillvaro:

- Alla har frågan på bordet. De jobbar för att minimera kontanthanteringen för att på sikt eliminera den, säger han.

Längst har Östgötatrafiken, Storstockholms lokaltrafik och Västtrafik kommit, enligt Anita Stenhardt, informationschef på branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Tommie Vesterlund tycker att förändringarna hittills har fungerat bra. Det befarade ramaskriet från resenärerna har uteblivit. Även bussbolagen, inledningsvis skeptiska, ser nu fördelarna med att kontanterna försvinner.

Östgötatrafiken tar vid årsskiftet bort kontanterna i Linköping, Norrköping och Motala.

Hos facket är man också glada. När Kommunalarbetareförbundet nyligen frågade bussförare, spärrvakter och andra som har kollektivtrafiken som arbetsmiljö sade de först och främst ”bort med kontanthanteringen”. Kameraövervakning, fler väktare och dubbel bemanning kom längre ner på önskelistan.

Den så kallade viseringsplikten, att busschauffören måste kolla resenärernas biljetter, är vid sidan av rånen ett vanligt upphov till hot- eller våldssituationer. Enligt Tommie Vesterlund siktar ingen trafikhuvudman på att ta bort viseringsplikten helt. Men biljettläsande automater, standard på många håll sedan länge, minskar kraven på bussföraren.