Stockholmsbussarna håller värmen från start

2018-02-09 00:00 Ada Fredelius  

VÄRME. Direkt när en förare tar plats ska bussen hålla rätt temperatur. Ett nytt projekt med uppkopplade fordon ska spara bränsle och se till att chaufförens arbetsplats är uppvärmd från start.

Närmare 800 bussar som används i Stockholms Lokaltrafik har utrustats med så kallade ”givare”, som kopplas upp via trådlösa nätverk. De är en del i projektet ”Tempererade bussar på rätt plats” som företaget startat i vinter. Givaren mäter temperaturen på förarplatsen, så att depåpersonalen kan se hur varmt det är där.

– Det är egentligen väldigt enkelt. En givare är en avläsningsapparatur som man kan fjärravläsa, men också styra funktioner med på avstånd, berättar Christer Ekelund, informationschef på Arriva, som äger bussarna.

Vid förarplatsen ska temperaturen vara minst fem grader, men man eftersträvar en varmare arbetsmiljö med temperatur på mellan nio och tio grader. Personalen i depån övervakar temperaturen i bussen, och startar uppvärmningen via givaren så att den når rätt temperatur till dess att föraren tar plats.

Informationen från givaren, bland annat om temperaturen, batteriets laddning och om var bussen står parkerad skickas trådlöst och visas på skärmar i bussdepån. På så sätt ska bussarna bli lättare för förarna att hitta när de går på sina arbetspass. De kan också via informationen från givaren direkt se om något behöver åtgärdas i bussen.

– Förarna kan göra en funktionskontroll, kolla batteriet och temperaturen på bussen, redan innan de går ut till rampen där fordonet står. Man kan säga att vi byggt på den manuella funktionen med en digital funktion, säger Christer Ekelund.

Genom de uppkopplade verktygen kan personalen på depån också se om någon buss inte fungerar, ta den till verkstaden och börja värma upp en annan buss i stället. Tanken är att projektet både ska främja arbetsmiljön och minska inställda turer, eftersom bussarna med problem går att identifiera redan innan föraren satt sig på plats.

Att bussen går att övervaka via givaren är ett ytterligare steg i Arrivas arbete med digitala verktyg. Sedan tidigare arbetar vissa av företagets förare med uppkopplade kroppskameror. Kamerorna kan dokumentera brott om de skulle ske i förarens arbetsmiljö, men ska också fungera förebyggande.

– Det här är en liten del, men det är en del i ett tydligt arbete. Att vara busschaufför är ett tufft jobb, i synnerhet i storstäderna. Vi är övertygade om att har vi trygga nöjda förare så får vi trygga nöjda kunder, säger Christer Ekelund.

Han påpekar att den fjärrstyrda uppvärmningen också medför miljövinster.

– En rätt uppvärmd buss drar mindre bränsle jämfört med en kall buss. Det är som att styra ett element i sommarstugan, det är bättre än att det står och bränner hela tiden för att hålla värmen.

Fakta Arriva

Kollektivtrafik­före­taget Arriva är en del av Deutsche Bahn och äger 900 bussar, varav 755 ingår i Stockholms Lokaltrafik. Utöver det har man 150 tåg och 90 spårvagnar.

Ungefär 3 900 anställda arbetar på företaget som har verksamhet i Stockholm, Östergötland, Halmstad och Skåne.

Källa: Arriva

Ada Fredelius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Arbetsmiljö