”Städarna äter tabletter för att orka gå till jobbet”

2018-02-09 00:00 Calle von Scheele  

Bilden av arbetsmiljön för hotellstädare skiljer sig beroende på vem man frågar. Facket säger att hotellstädarna ständigt har ont i kroppen. Arbetsgivarna menar att den här arbetsgruppen är trogen och sällan byter arbetsgivare. – Vi har helt olika syn på arbetsmiljöproblemen, säger Kent Johansson, Hotell- och restaurangfacket.

I den senaste avtalsrörelsen tog facket som vanligt upp hotellstädarnas arbetsmiljö. Inte heller den här gången hade arbetsgivarna samma perspektiv som arbetstagarna i Hotell- och restaurangfacket, men vid förhandlingsbordet hände något.

Parterna kom överens om att ha en gemensam arbetsgrupp, som får hela året på sig att hitta en samsyn och kanske föreslå förändringar för hotellstädarna.

– I bästa fall kommer vi gemensamt att konstatera att hotellstädarna har arbetsmiljöproblem. Då kan vi diskutera vad man kan göra åt det, säger Kent Johansson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket, HRF.

Enligt kollektivavtalet ska arbetsgivaren samråda med personalen om städningen av hotellrummen. Samrådet ska omfatta sådant som städmetodik, utrustning och säkerhet på arbetsplatsen.

I samrådet ingår också den känsliga frågan om antalet rum per pass och städare.

– Antalet rum är det ständiga bråket, eftersom det är vad som skapar stress, säger Kent Johansson.

Kockar, servitörer, restaurangbiträden och kafébiträden byter ofta arbetsgivare, medan städarna troget stannar kvar. Den bilden av yrkesgruppen genomsyrar Visitas inställning till alla problem, enligt Kent Johansson.

Men han anser att de långa anställnings­tiderna inte i första hand beror på att städarna trivs, utan skälet är att de är lätt utbytbara. Har man en gång fått jobb stannar man kvar.

Många har dessutom den osäkra anställningsformen extraanställning, som är en avtalad form av tillfällig anställning i branschen, men med något bättre villkor än i visstid i Las.

– Vi har haft ett projekt under några år och verkligen talat med städarna. De har extremt ofta ont i rörelseorganen. Väldigt många av dem käkar värktabletter för att kunna gå till jobbet.

I sin argumentation för bättre arbetsmiljö tar Kent Johansson stöd i en färsk rapport från Arbets- och miljömedicin Syd i Lund, som har mätt belastningen vid hotellstädning.

– Forskarna har gjort liknande mätningar på ett femtiotal yrken. Hotellstädarna är bland de värsta som de har mätt. Rapporten avslutas med förslaget att dra ner antalet rum per städare, men det är ett rött skynke för arbetsgivarna.

Han medger att detta med antalet rum inte är en lätt fråga, inte minst därför att både hotellrum och hotell ser olika ut. Ett exempel är att en del hotellrum har badkar, andra har enbart duschkabin.

– När badkar finns försvåras städningen extremt mycket. Du måste sträcka dig över karet för att tvätta väggen och stå böjd för att skura det.

Den korta tiden mellan utcheckning och incheckning är också ett problem för städningen. Den internationella standarden är att rummet ska vara lämnat klockan 12. Ofta väntar en ny gäst på att kunna ta över rummet två timmar senare.

– Det är svårt för arbetsgivaren att planera ett schema med rätt antal huvuden för varje tillfälle och få det att fungera. Jag är inte dummare än att jag förstår det. Men den svårigheten finns ju i nästan alla branscher i dag. Nästan allt ska numera ske just in time.

Han tillägger att antalet städade rum är ekonomi för arbetsgivaren.

– Men jag är inte låst vid rumsdiskussionen. Vi kan se över annat också.

Kent Johansson tror också att den nya föreskriften Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) kan bidra till en förbättring av städarnas vardag.

– Vi måste titta mer på den. Fysisk miljö är lättare att ta på än den psykosociala där stressen och möjligheten att påverka arbetsdagen är viktiga inslag. Här kommer konflikter på jobbet in. Det är en skitsvår uppgift för våra regionala skyddsombud.

Finns det möjlighet för hotellstädarna att påverka sin arbetsmiljö?

– Väldigt lite. På vissa hotell har de möjlighet att diskutera på städmöten, men sen kommer den krassa verkligheten in. Här är antalet rum som ska städas i dag och antalet huvuden som ska göra jobbet. Rummen ska fixas, det ska gå snabbt och vara fräscht.

Hotell- och restaurangfacket nöjer sig inte med enbart mötena med Visita i den gemensamma arbetsgruppen. Förbundet kommer också att fokusera sitt arbetsmiljöarbete under året på hotellstädarna.

– Vi kommer inte att sitta och vänta på arbetsgruppens resultat, utan detta är vårt dagliga uppdrag från medlemmarna. Vi kommer att gå ut på hotell, träffa medlemmar och diskutera med arbetsgivare.

Fara för skador

Arbetsbelastning vid städning av hotellrum heter den studie som sex forskare vid Arbets- och miljömedicin Syd och Institutet för miljömedicin vid Karolinska institutet publicerade våren 2017.

Forskarna har tagit fram mått för belastning av kroppen i arbetslivet. Vid en viss nivå måste åtgärder sättas in om man vill undvika belastningsskador.

Efter att ha mätt den fysiska arbets­belastningen på fjorton kvinnliga hotell­rumsstädare konstaterar forskarna: Hotellrumsstädare har en väldigt hög risk att drabbas av belastningsskador.

Städarna hade en mycket hög belastning i övre delen av kroppen. Det gällde rörelsehastighet, arbetsställningar och muskelansträngning.

Deltagare hade:

• För hög rörelsehastighet i överarm och handled.

• För liten vila i under­armens muskler.

• För hög nivå på framåtböjning av huvudet.

• För hög nivå på över­armens arbetsställning.

• För hög nivå på under­armens muskel­belastning.

På nio områden av elva hade städarna så höga värden att åtgärder måste sättas in, enligt forskarna.

Forskarna rekommenderar:

• Sänkt arbetstempo, genom minskning av antalet rum per städare och arbetsdag.

• Regelbundna medicinska kontroller av arbets­tagarna så att åtgärder tidigt kan sättas in för den som är på väg att utveckla skador i muskler och leder.

• Anslutning till företags­hälsovård för varje hotell.

• Utbildning av städarna i ergonomi.

Calle von Scheele

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer