Rådet till lokförarna: Blunda och håll för öronen

2015-05-10 23:00  
Kameraövervakning minskade antalet självmord, visar erfarenheter från en sträcka i Skåne. Med fler kameror och olika fysiska barriärer hoppas Trafikverket kunna halvera antalet tågdödade till år 2020. Foto: Pontus Lundahl/TT

Tågförare. Självmord på järnvägsrälsen är så vanliga att de har fått sin egen dag inom lokförarutbildningen. – Vi viker en sådan dag för varje nytt elevintag här, berättar Björn Rosenqvist, lärare i trafiksäkerhet på Järnvägsskolan i Ängelholm.

Förberedelsen behövs. Det förekommer att en blivande lokförare råkar ut för ett självmord redan under sin praktik. På utbildningsdagen deltar erfarna lokförare och personal från Räddningstjänsten. Kända scenarier diskuteras.

Ofta väntar den som bestämt sig för att ta sitt liv med hjälp av tåget bakom en kurva. Det finns ingen chans att hinna bromsa in ett stort tågset. Råden till den som inser att han eller hon ofrivilligt kommer att köra över en person blir, förutom att slå till bromsen, att titta bort och hålla för öronen.

– De som har varit med om de här påkörningarna brukar plågas av både bildminnen och ljudet när tåget träffar personen. Kan man minska de intrycken klarar man upplevelsen bättre.

I och med att myndigheterna känner till att de flesta tågolyckor är självmord har man också en kunskap om vilken sorts åtgärder som hjälper. Kameraövervakning, stängsel och andra barriärer som rent fysiskt hindrar suicidala personer att hamna framför tågen har visat sig ha god effekt.

Vetenskapen stöder att sådana åtgärder också räddar liv på sikt – om en potentiell självmördare kan räddas från sin impuls lever nio av tio vidare utan att ta sitt liv senare heller.

På en tågsträcka i Skåne installerades kamera­övervakning och väktare som ett sätt att minska skadegörelse. Samtidigt som man kom till rätta med dessa problem konstaterades en lycklig bieffekt – 12 fall av självmordsförsök avstyrdes.

Trafikverket har initierat ett projekt med syfte att halvera antalet tågdöda till år 2020. I projektet hoppas man nå resultat just med mer övervakning och fler fysiska barriärer, särskilt nära tätorter och utsatta ställen, som till exempel behandlingshem eller andra objekt där man vet att självmordsrisken är förhöjd.

70 procent av dödsfallen är självmord

• Varje år hoppar ­mellan 60 och 80 personer framför ett tåg för att avsluta sina liv. Medan självmorden i vägtrafiken utgör en tiondel av alla dödade är andelen inom järnvägen minst 70 procent.

• I nio fall av tio är det en personpåkörning som orsakar dödsfall inom järnvägstrafiken.

• Mellan 2006 och 2011 dödades totalt 538 personer av tåg. En majoritet av dessa hade alltså själva valt detta sätt att avsluta sina liv.

• Även i Stockholms tunnelbana utgör självmorden majoriteten av dödsfallen. Mellan 2009 och 2013 konstaterades 32 sådana fall.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Arbetsmiljö