Polacker sanerade förbjuden asbest

2014-03-18 12:01 Elinor Torp  

Marinens flaggskepp Visborg skrotades i fjol. Ombord på fartyget fanns blå asbest, den farligaste sorten. Polsk personal hyrdes in för att sanera.<br>– De kom och rev, ett helt gäng. Sedan åkte de vidare, säger en orolig Ingvar Mattisson vid Seko.

Blå asbest användes på Karlskronavarvet fram till totalförbudet 1982. Många har dött till följd av exponeringen. Bara de senaste två åren har 13 personer insjuknat i mesoteliom i Blekinge. Ingvar Mattisson var med och byggde HMS Visborg i början av 70-talet och vet att fartyget är fullt med asbest av den farligaste sorten. Flera av hans arbetskamrater från den tiden är döda eller svårt sjuka på grund av exponeringen. Trots det kan sanerare helt nyligen ha utsatts för fibrerna.

– Man måste ha en hög medvetenhet, väldigt mycket koll och ställa extremt höga krav på företag som sanerar sådana här farligheter, säger Ingvar Mattisson, fackförbundet Sekos representant på Karlskronavarvet.

I ett pressmeddelande den 27 mars 2013 berättade Stena Recycling stolt att man vunnit Försvarsmaktens upphandling och ska återvinna det rikskända fartyget Visborg. Men själva rivningsarbetet utfördes inte av återvinningsbolaget. Stena var bara beställare. Jobbet gjordes av Malmöföretaget Krandepån Södra AB som i sin tur hyrde in polsk personal.

Den 21 maj 2013 kom en inspektör från Arbetsmiljöverket till rivningsfartyget. Det visade sig då att Malmöföretaget saknade tillstånd för att riva asbest ombord på Visborg. Däremot hade företaget året innan beviljats ett allmänt tillstånd för saneringsarbeten i Sverige.

Arbetarskydd begär ut inspektionsprotokollet:

”Enligt uppgift har man fått felaktigt besked från Arbetsmiljöverket att anmälan inte krävs när det gäller sanering av fartyg”, skriver inspektören, och punktar upp en rad brister som företaget måste åtgärda. På slutet lägger inspektören till att detta ”gäller även inhyrd polsk personal som står under ledning av Krandepån Södra AB”.

– Det är ett missförstånd mellan de uppgifter vi fick från Arbetsmiljöverket från början och handläggaren där, att man inte förstod att när det gäller fartyg så skulle det sökas separat. Vi hade ett generellt årstillstånd så det handlade bara om att anmäla själva arbetsplatsen, säger företagets vd Göran Kollind.

Dagen efter inspektionen skickade Krandepån Södra in en anmälan om asbestrivning. Inspektören läser och godkänner svaret. Därmed är ärendet avslutat. Marinens gamla flaggskepp är borta, liksom de inhyrda polackerna. Men Ingvar Mattissons frågor kvarstår: Har de dödliga fibrerna letat sig ner i gästarbetarnas lungor? Skyddade de sig ordentligt?

– Arbetsmiljöverkets inspektörer kan nog bli förda bakom ljuset, säger Ingvar Mattisson.

2 600 ton fartyg plockades isär av underentreprenörer

  • Fartyget HMS Visborg byggdes på Karlskronavarvet och sjösattes 1974. Först var Visborg ett minfartyg. Sedan blev det svenska marinens flaggskepp.
  • 2010 avrustades fartyget. Försvars­makten inledde en upphandling för att skrota Visborg. Stena Recycling vann. Återvinningsföretaget tog sig an uppdraget, men lade ut arbetet på ett företag i Malmö, Krandepån Södra AB, som i sin tur tog in polsk personal.
  • Under 2013 plockades flagg­skeppet på nästan 2 600 ton isär. Det enda som inte gick att återvinna var det svårhanterliga isoleringsmaterialet asbest.

Farligast när man river

  • Asbest förbjöds 1976 och totalförbjöds 1982. Isoleringsmaterialet visade sig var boven till dödliga sjukdomar som mesoteliom.
  • Det är ett isoleringsmaterial som inte brinner och har flera andra värdefulla egenskaper. Asbest är ett samlingsnamn för naturligt förekommande mineraler. Det finns vit, brun och blå. På HMS Visborg fanns blå asbest, som är den värsta sorten för människor att andas in.
  • Asbest blir farligt först när man river, borrar, kapar, slipar eller bearbetar materialet. Då frigörs fibrerna.

Läs Arbetsmiljöverkets föreskrift: Asbest, AFS 2006:1

Elinor Torp

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Arbetsmiljö