"Plötsligt slog han mig rakt i ansiktet"

- Ett tag var jag tveksam till att jobba som lärare. Vi förväntas agera som vuxna förebilder, men vi har inga medel att ta till. Hade jag blivit ifrågasatt av kolleger och ledning hade jag inte orkat. Men jag kände verkligen att jag hade deras uppbackning, säger Mathias Ledung. Foto: Cecilia Larsson

De står i korridoren och diskuterar. Plötsligt smäller det. Mathias Ledung får ett slag rakt i ansiktet av en högstadieelev. - Tiden efteråt var jobbig. Jag kände mig kränkt och ifrågasatt.

<p>Eleven, en kille i åttan, är sen till engelsklektionen. Mathias Ledung, språklärare som då jobbade på Edvardslundsskolan i Torshälla, vill snabbt få honom i arbete, så att han inte stör resten av klassen.</p> <p>- Efter en tillsägelse drar han ut ur klassrummet och häver ur sig några grova ord på vägen. Jag tycker att det är ett oacceptabelt beteende och följer efter honom. I korridoren börjar vi prata. Mitt i samtalet får jag en smäll, med hans öppna hand, i ansiktet. </p> <p>Det svider på kinden, och Mathias Ledung blir först förvånad, sen chockad och förödmjukad. </p> <p>- Jag fick inga direkta skador, men kände mig kränkt och väldigt ifrågasatt. Jag upplevde situationen som hotfull. En annan elev hade knuffats till under tumultet. </p> <p>Mathias Ledung och ytterligare en lärare tar tag i varsin arm på den våldsamme pojken och för honom till rektorn. Väl hos rektorn inser alla att det inte är någon idé att prata. Känslorna är för upprörda. I stället kallar rektorn eleven och hans föräldrar till ett samtal dagen därpå. </p> <p>- På mötet berättade vi att skolan tänkte polisanmäla eleven. Föräldrarna gjorde då en motanmälan mot mig. De tyckte att jag hade gått för långt när vi tvingade deras son till rektorn.</p> <p>Mathias Ledung får flera gånger redogöra för händelsen hos polisen. Chefsåklagaren vill väcka åtal mot honom. </p> <p>- Jag blev inte förvånad över att föräldrarna utnyttjade sin rätt att anmäla. Men jag blev förvånad och oroad över att chefsåklagaren ville gå vidare. Jag känner mig själv som en sansad person. Att jag skulle figurera i en polisanmälan kändes absurt. </p> <p>Till sist läggs båda utredningarna ner. </p> <p>- Eleven blev aldrig avstängd. På sätt och vis var det kanske bra, men det kändes också underligt. Under en period betraktades eleven som kung på skolan av vissa andra elever som inte förstod bättre. </p> <p>Hela incidenten, men framför allt anmälan mot honom, tog på Mathias Ledungs självförtroende. </p> <p>- Ett tag var jag tveksam till att jobba som lärare. Vi förväntas agera som vuxna förebilder, men vi har inga medel att ta till. Hade jag blivit ifrågasatt av kolleger och ledning hade jag inte orkat. Men jag kände verkligen att jag hade deras uppbackning. </p> <p>Mathias Ledung råder alla skolledare att skaffa en beredskap för hotfulla situationer. </p> <p>- Vi jobbar med människor, det kommer alltid att inträffa saker. Enskilda kolleger råder jag att vara inlästa på skolans policy. </p> <p>Mathias Ledung fortsatte att vara lärare åt eleven. Han satte till och med hans slutbetyg i engelska. </p> <p>- Vi fick en helt okej kontakt. Ingen bad någonsin om ursäkt, vi pratade aldrig om bråket. I efterhand kan jag tycka att det var konstigt. Jag stötte på honom på stan för ett tag sedan. "Undrar vad han sysslar med?", tänkte jag. Jag hoppas att det har gått bra för honom. </p> <p><b>Anna Wahlgren</b></p>

Arbetarskydd Redaktionen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Arbetsmiljö