Kaffe - arbetsplatsens bränsle

2015-12-02 15:15 Elisabeth Vene  

– En av chefens många roller är att se till att medarbetarna tar fikarast. Med det tuffa tempo vi har i dag behöver vi alla återhämtning. Det säger ledarskapsexperten och mentala coachen Kenth Åkerman.

Fikapausen är viktig för att vi ska kunna klara av att jobba, säger Kenth Åkerman. Den är en social ventil, som skapar delaktighet. Vi ser varandra, vi blir sedda.

Att gå till kaffeautomaten är ett sätt att komma ifrån några minuter och därmed kanske komma på lösningen på det där irriterande problemet.

Fikat är arbetsplatsens bränsle. Såklart det ska vara gratis, anser Kenth Åkerman.

– Det finns verksamheter där de ”minsann inte bjuder”. Men det är billigare att bjuda på kaffe och te än att folk går hem och är sjuka.

För inte så länge sedan betraktades kaffe som ohälsosamt. Den som pimplade kaffe i tid och otid var nästan en dålig människa. Numera finns ett otal studier som även visar hur nyttigt det är, rena undermedicinen.

Kaffe har också sin upprinnelse som medicinalväxt. Sägnen berättar om den abessinska herden som på 800-talet upptäckte att getterna blev superpigga när de åt de röda bären på kaffe­busken.

 

Hälsokick eller rävgift? Varsågod! Kaffeforskningen bjuder på olika sorter

Plus

+ Piggar upp.

+ Hjärtat jobbar bättre, blodtillförseln ökar. Motverkar hjärtsvikt.

+ Förbättrar prestationsförmågan i uthållighets- och styrkesporter. Koffeinet stimulerar blodtillförseln till muskler och hjärta så att man orkar mer.

+ Verkar förstärka kroppens försvar mot vissa tumörer, som malignt melanom, colon- och prostatacancer. Flera forskningsstudier har visat att kaffe skyddar mot bröstcancer. En ny studie bekräftar att kaffe hämmar tillväxten av tumören och minskar risken för återfall.

+ Smärtstillande. Koffeinet påverkar adenosin, en nedbrytningsprodukt i kroppen. Mycket olika effekt eftersom det är individuellt hur vi tar upp koffein liksom upplever smärta.

+ Minskar risken för alzheimer och parkinson. Kaffet verkar förhindra förlusten av nervceller som är viktiga för att kontrollera motoriken.

+ Minskar risken för typ 2-diabetes. Koffeinet hjälper kroppen att producera insulin.

+ Ökar koncentrations- och inlärningsförmågan.

+ Förbättrar långtidsminnet.

+ Motverkar depressioner. Frigör dopamin, kroppens lyckohormon.

+ Motverkar förstoppning.

+ Ökar kroppens förmåga att bränna fett i samband med kraftig kroppsansträngning, som långlopp.

Minus

- Innehåller många ämnen som kan irritera magen.

- Lång halveringstid, vilket kan störa sömnen.

Vätskedrivande.

- Innehåller giftet akryl­amid.

- Hög kaffekonsumtion kan orsaka ångest, oro, retlighet, hjärtklappning.

- Beroendeframkallande. Abstinensbesvär i form av trötthet och huvudvärk.

- Höjer blodtrycket. Dock snabbt över­gående.

- Missfallsrisken ökar hos gravida som får i sig stora mängder.

- Försämrar järnupptaget, vänta en timme med kaffe på maten.

- Samband mellan dåligt kolesterol och ofiltrerat kaffe.

- Hög kaffekonsumtion kan minska bentätheten. Dock ökar inte risken för osteoporos.

Källor: Livsmedelsverket, Efsa, SBU, Lunds universitet, Uppsala universitet, Forskning & Framsteg, NRK, professor Bertil Fredholm i DN.

 

Mer gratiskaffe på jobbet

De förmåner som ökat mest sedan LO började göra sina kartläggningar är gratis kaffe och friskvårdsbidrag.

För 25 år sedan hade 29 procent av LO:s medlemmar fritt kaffe på jobbet, nu är det 77 procent. Källa: Du&jobbet

Pimplar näst mest

Svenskar dricker dubbelt så mycket kaffe som spanjorer och italienare. Bara finnarna slår oss.

Källa: Di

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer