Höjd självrisk för säkrare vägarbete

2020-05-15 00:00 Calle von Scheele  
Kivan Kaivanipour.

Försäkring. Svedea gjorde något unikt i försäkringsbranschen och höjde självrisken i sina bilförsäkringar när föraren är vållande till olyckor vid bärgningar och vägarbeten. Och kunderna protesterar inte.

Vägarbetare, bärgningspersonal och förare av buffertfordon riskerar liv och hälsa när de jobbar längs vägarna. Därför höjde Svedea från årsskiftet självrisken för sina 75 000 försäkrade bilar.

– Tack och lov har inte våra kunder många skador vid väg­arbeten och bärgningar. Syftet med åtgärden var inte att vi skulle spara pengar, utan vi vill medverka till att bilförare ökar sin uppmärksamhet vid vägarbeten och bärgningar, säger Kivan Kaivanipour, produktchef för bilförsäkringar på Svedea.

Hur har kunderna reagerat?

– Även om det är en försämring med högre självrisk har vi bara fått positiva reaktioner i de få kommentarer som kommit in. Men vi trodde att det skulle bli så.

Och de som jobbar på vägarna?

– Vi har bra samarbete med SOS International, som jobbar mycket med assistans, bärgning och väghjälp. De var väldigt positiva till vårt initiativ. Och vad jag minns skrevs en del på bärgarnas Facebooksidor.

Hur kom ni fram till denna förändring?

– Det var en av våra skadereglerare som kom med förslaget. Bakgrunden är en ny regeltolkning av Arbetsmiljöverket, som innebar att bärgningsbolaget inte själva kunde bestämma om ett buffertfordon skulle rekryteras, utan försäkringsbolagen kunde ifrågasätta behovet. Men vi beslutade att ställa upp på bärgarna. Om de anser att fordonet behövs betalar vi. Den höjda självrisken är en fortsättning på det synsättet.

Är kunderna medvetna om denna förändring i bilförsäkringen?

– Det är faktiskt tveksamt, inte alla känner till det. För dem som tecknat sin bilförsäkring före årsskiftet träder inte förändringen ikraft förrän de får en förnyelse efter ett år. Än så länge gäller villkoret inte alla våra kunder. ­Sedan läser inte alla kunder sina försäkringsbrev, men vi jobbar med informationen och fortsätter att informera i bland annat våra nyhetsbrev.

Har ni fått efterföljare?

– Inte vad jag vet.

Hur ser statistiken ut för olyckor vid vägbyggen och bärgare?

– Där ser vi en jättesvårighet, eftersom det inte finns en bra statistik knuten till sådana olyckor. När en olycka inträffar är det inte heller alltid som alla omständig­heter registreras om skadan, men nu kommer vi att göra det.

Dubbel självrisk

Efter förändringen är självrisken 4 730 kronor för trafikskada och dubbel självrisk vid vagnskada om man till exempel vållar en skada på bärgningsbil eller buffert­fordon.

Källa: Svedea.

Calle von Scheele

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Arbetsmiljö