Här har säkerheten högsta prioritet

2018-08-10 00:00 Torbjörn Svensson  

FÖREBYGGANDE. Säkerheten har högsta prioritet för Esperssons Åkeri AB i Hörby. Genom certifiering, fasta rutiner och tydliga krav minskar riskerna för olyckor. Både i trafik och vid lastning och lossning av gods.

Stefan Espersson, vd, och Eva Hilding, utbildningsansvarig på Esperssons Åkeri i Hörby, jobbar målmedvetet för att förbättra säkerheten och arbetsmiljön i företaget.

De är medvetna om att chaufförerna är utsatta för stora risker i sitt arbete och att det är det yrke där det omkommer flest i arbets­livet.

– Vi har certifierat företaget enligt ISO 9001, 14001, 39001 och AFS 2001:1 och följer även Sveriges Åkeriföretags riktlinjer gällande Fair Transport. Det är en del av vårt varumärke, säger Stefan Espersson.

Den svenska åkerinäringen består av cirka 10 000 åkeriföretag. Av dem är det 100 som har trafiksäkerhetscertifieringen 39001.

Det innebär att man fortlöpande ska arbeta med att kontrollera att regelverket efterlevs. Vilket bland annat innebär:

• Att se till att chaufförerna är utvilade när de kör.

• Att de inte är drogpåverkade eller går på starka mediciner. Att de förbinder sig att inte sms:a, mejla eller surfa under körning.

• Att fordon och lokaler är rökfria.

• Att man inte tolererar någon kränkande särbehandling.

• Att de inte får köra fortare än 80 km/tim.

• Att man använder skyddsskor och bilbälte.

– Det är en utmaning för oss att hålla kommunikationen med chaufförerna levande. De har ofta förståelse för de krav vi ställer. Men ibland har de för bråttom, konstaterar Eva Hilding.

– Eftersom vi har fasta kunder och samma körsträckor dagligen, så har vi goda tidsmarginaler i våra körscheman. Att de har bråttom beror många gånger på saker i privatlivet. Som att de ska hämta barnen på dagis efter jobbet, säger Stefan Espersson.

– Enligt vår skadestatistik visar det sig att de värsta skadorna inte förekommer i trafiken, utan vid lastning och lossning. Det kan vara att man kommer i kläm eller att man halkar, säger Eva Hilding.

Genom certifieringen ställs det även särskilda krav som har med lastning och lossning att göra. Men det kan vara svårt att ändra på chaufförernas vanor i vissa fall, menar Eva Hilding. En del vill gärna bita sig fast i gamla rutiner. Ibland tar de flera rullvagnar åt gången när de ska lasta för att vara effektiva. För att hålla koll på säkerheten har man skrivna rutiner som chaufförerna ska följa. Alla instruktioner finns i fordonspärmen.

Det gäller att få in rätt rutiner, som att använda bilbälte. Förut förekom det att en del chaufförer hade attityden att ”Ingen ska tala om för mig att jag ska ha bälte på mig”.

– Det tog tid att få alla att acceptera att de måste använda bältet. Inte för vår skull utan för deras egen. Vi förklarade att vi inte vill att deras barn ska förlora en förälder för att de inte använt bältet. Det fick en del att ändra sig, säger Eva Hilding.

Att sitta högt uppe i en lastbilshytt i ett ekipage som väger 60 ton kan upplevas som tryggt. Men det är en falsk trygghet, och även om man själv är en säker och erfaren chaufför kan det uppstå trafiksituationer som är oberäkneliga beroende på andra trafikanters beteenden.

– Man skulle önska att privatbilister har bättre kunskap om hur det är att köra en lastbil. Att det ingår i körkortsutbildningen så att fler blir medvetna om att man inte har samma förmåga att bromsa och att sikten är begränsad för lastbilschaufförerna, tillägger Eva Hilding.

Stefan Espersson framhåller att chaufförsyrket tyvärr har låg status. Många tycker att man bara är en ratthållare, men det är helt felaktigt, menar han.

– Man måste vara väldigt påläst om vilka regler som gäller i trafiken och hur man lastar och säkrar godset på rätt sätt. Det krävs att man har yrkeskompetensbevis och rätt utbildning beroende på vilket gods man kör. Man måste klara av att hålla kör- och vilotiderna, säger han.

– Dessutom krävs det att man kan köra truck och lasta på ett säkert sätt så att inte godset tar skada och att lastningen inte innebär några risker trafiksäkerhetsmässigt, säger han.

I dag är det svårt att få tag i kvalificerade och erfarna chaufförer. Det leder till att man vid nyanställningar ibland är tvungen att tulla på kompetenskraven. Det är ett problem, menar Stefan Espersson.

– Vi vill ha chaufförer med rätt personliga egenskaper. Ålder och kön har inte så stor betydelse. Yngre chaufförer kan vara väldigt noggranna och flexibla. En bra chaufför ska vara lyhörd och ha god kommunikationsförmåga, säger Eva Hilding.

Det innebär att man hör av sig och frågar hur man ska göra om man är osäker och att man återkopplar på den information man får från företaget. Att alla arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål. På Esperssons Åkeri vill de inte ha någon cowboymentalitet med egensinniga ensamvargar som kör sitt eget race.

En av företagets mest erfarna chaufförer är Mikael Hallberg. Han har arbetat som chaufför i 44 år, men inte varit sjukskriven en enda dag de senaste 25 åren. Det är ett långt yrkesliv och mycket har hunnit hända i branschen sedan han började köra lastbil.

– I dag är stressen den största risken. Trafiken har ökat, men det finns för få uppställningsplatser för den tunga trafiken. Stillastående lastbilar utmed vägarna är ett problem och det finns inte så många trafikpoliser som håller ordning på trafiken längre, säger han.

Men för sin egen del tycker han att tiden till att lasta och lossa är tillräcklig. Två timmar för att lasta bilen och två timmar till släpet innebär ingen stress. Om det skulle inträffa något under arbetet som innebär förseningar, kontaktar han transportledningen på åkeriet så att de kan informera kunden om vad det beror på. Att stressa upp sig löser inga problem, resonerar Mikael Hallberg.

För en lastbilschaufför är sömnen viktig. Den har stor betydelse för säkerheten.

– Nu kan jag sova över i bilen inom ett inhägnat område på Dagab i Stockholm dit jag levererar godset. Det känns tryggt, förklarar han.

Förr inträffade det ibland att han vaknade när han blev utsatt för stölder mitt i natten. Och under 80-talet när han körde fjärrtrafik blev en kollega till honom utsatt för ett rån.

Det dök upp två personer som pistolhotade chauffören. De band fast honom, satte en påse över hans huvud och slängde ut honom ur bilen. Sedan tog de hans kontanter, och stal både godset och lastbilen.

– Men min kollega hade gömt undan några sedlar i ena strumpan för säkerhets skull, så han klarade sig, berättar Mikael Hallberg.

I dag kör han in till Dagab i Helsingborg för att lasta bilen med frukt och grönsaker som ska transporteras till Stockholm. Sedan han backat upp bil och släp mot lastkajen, går han in i kyllagret, fram till expeditionsdisken, för att hämta ut lastningslistan av arbetsledaren för rangeringen.

Trafiken med eltruckar i det stora kyllagret är intensiv. Terminalarbetet innebär risker för påkörning och det finns även en fara att pallarna med gods kan välta under de snabba transporterna. Men genom att truckarna är utrustade med dubbla gafflar kan man minska risken för vältning, förklarar Mikael Hallberg.

Godset som han ska lasta står uppställt på en markerad plats. Han hämtar en eltruck och förbereder lastningen. Det finns 18 pallplatser i bilen, men för att kunna fylla bilen ordentligt behöver han fälla ner ett par bommar så att han kan ställa pallar i två våningar.

– Vid ett tillfälle hade jag missat att fästa en stötta ordentligt, så jag fick den i huvudet. Då fick jag åka till sjukhuset och sy några stygn, berättar Mikael Hallberg. Men i övrigt har han inte råkat ut för några allvarliga incidenter under sitt långa yrkesliv.

Pallarna i lagret är märkta med etiketter där det står vad godset innehåller och vad det väger. För att minska risken att lastbilen ska välta under körning, är det viktigt att det tyngsta godset placeras längst ner och det lättaste överst. Dessutom är Mikael Hallberg noga med att lasta bilen från höger sida till vänster i skåpet. Då blir det ett litet utrymme över på vänster sida. Det har betydelse för säkerheten beroende på vägens lutning och att man kan öppna skåpet på vänster sida när man ska lossa godset.

Torbjörn Svensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Arbetsmiljö