Fem minuters tupplur hjälper

2015-03-15 23:00 Elisabeth Vene  

SOV SÅ HÄR. Den som jobbar oregelbundet och har nattskift lider ofta av sömnstörningar och svår sömnighet. Tupplurar kan hjälpa.

Skiftarbetarna som kommer till hälsoundersökning på Stora Enso Fors upplever sömnsvårigheter som det största problemet med att arbeta skift.

– Det gäller före förmiddagsskift och efter nattskift, säger Catarina Gustafsson, företagssköterska och chef för företagshälsan på bruket.

Alla som jobbar skift erbjuds hälsoundersökning vart tredje år, de som arbetar dagtid vart femte. Hälsoundersökningen är frivillig, till skillnad från hörselundersökningar som är obligatoriska för dem som arbetar i produktionen. Nästan alla nappar på erbjudandet.

I hälsoundersökningarna ingår ett hälso­samtal.

– I det trycker vi på att man verkligen använder ledigheten till återhämtning. Det tar fler dagar av ledigheten att återhämta sig med stigande ålder, säger Catarina Gustafsson.

I arbetshälsoorganisationen Prevents kurs ”Skiftarbetarkörkortet” får man goda råd om mat och sömn.

– Sov så nära inpå skiftet som möjligt. En tupplur på 30 minuter motsvarar två timmars sömn. Det finns undersökningar som visar att tio minuter kan räcka, till och med bara fem minuter kan ha en uppiggande effekt, säger sömn- och stressforskaren Arne Lowden, som har varit med och tagit fram utbildnings­materialet.

För maximal pigghet rekommenderar han en kopp kaffe före tuppluren.

– Den första koppen kaffe är effektivast. Därefter avtar effekten för varje ny kopp. Kaffe innehåller också många ämnen som kan irritera magen, särskilt nattetid. Och koffeinet har lång halveringstid.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Arbetsmiljö