Den svåra konsten att ta det personligt

2014-10-01 10:23 Elisabeth Vene  
Bland det värsta chefer vet är när de måste ha ett samtal med en medarbetare som luktar illa, berättar arbetspsykologen. ”Det upplevs som jättejobbigt att gå in och ifrågasätta något på det intima, privata området.” Foto: Alamy

PRATSTUND. En medarbetare som kommer för sent, maskar, uppträder aggressivt eller luktar illa. Chefen måste våga ta i det. – Gör det snabbt. Problem försvinner inte av sig själva, säger arbetspsykologen.

Många chefer upplever skräck inför ett sådant samtal. De kan vara rädda för att det ska bli bråk, att situationen förvärras. Vill helst slippa.

– Det är en del av ledarskapet att ta upp svåra frågor på ett människovärdigt, konstruktivt och lösningsorienterat sätt, säger Marjut Joki, arbetspsykolog på finska Arbetshälsoinstitutet.

Det är ingen lätt uppgift. Den kräver mod, beslutsamhet, social kompetens och förmåga att använda sin auktoritet. En del drar sig för att ingripa för att de saknar erfarenhet.

– Man kan lära sig. Vi har till exempel kurser och erbjuder coachning och konsultation här på institutet, säger Marjut Joki. Tillsammans med fyra andra experter har hon skrivit handboken Utmanande situationer i chefsarbetet.

En chef ska alltid ställa sig frågan vem som vinner och vem som kan förlora på samtalet.

– Men har du fått signaler om problem gäller hellre för tidigt än för sent. Konflikter som får dra ut på tiden gör att fler börjar må dåligt. Det leder ofta till minskad trivsel och ökad sjukfrånvaro, inte bara bland de berörda utan även bland dem vid sidan om, säger Marjut Joki.

Det är allas ansvar att bete sig ”sakligt”, som Marjut Joki uttrycker saken. Hon är mitt uppe i ett projekt kring ansvarsfullt beteende på arbetsplatsen. Ett gott råd för att förebygga konflikter är att tillsammans diskutera igenom arbetsplatsens spelregler och uppförandekoder, så att alla förstår varför de är viktiga.

Om en anställd ändå inte följer reglerna, är det viktigt att föra ett personligt samtal om saken.

– Det är en del i chefsarbetet att ombesörja att man mår bra på arbetsplatsen. Men du ska inte förutsätta att du klarar det ensam. Du måste få hjälp och stöd, först och främst av din egen chef. Chefer behöver också ventilera ledarskapsfrågorna och bolla med varandra. Ibland kan det behövas en utomstående konsult.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Arbetsmiljö