I stället för att göra sig av med jobbiga typer, kan man lära sig hur de bäst hanteras för att inte orsaka så mycket skada.
Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg har många års erfarenhet av mänskligt beteende. I sin bok Jäkla människa beskriver de hur man bör tackla de elva stereotyper som de har delat upp de besvärliga i.
Alla passar vi väl in lite varstans i beskrivningarna, men för att gälla som besvärlig handlar det om ett upprepat beteende samt att flera upplever problemet och försöker undvika personen.
Så hanterar du besvärliga människor
Typ - Åtgärd
TIDSOPTIMISTEN: Acceptera inga undanflykter.
MOBBAREN: Tala om för den omedvetna att andra tar illa upp. Medvetna mobbare hanteras den formella vägen.
DEN FULLKOMLIGA: Ge bekräftelse.
MARTYREN: Låt den inte offra sig.
DEN AGGRESSIVA: Behåll lugnet. Konfrontera aldrig en upprörd person.
NEGATIVISTEN: Tvinga den att motivera sig.
SMITAREN: Hjälp, sätt gränser.
MANIPULATÖREN: Var tydlig, sätt gränser.
EGOISTEN: Dokumentera det som personen gör fel. Bli inte medskyldig.
GLIDAREN: Skicka kopior på era överenskommelser till chefen.
FALSKSPELAREN: Låt den inte stå oemotsagd. Dokumentera och avslöja.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.