Hallå där ...

2023-01-16 17:22 Mattias Lahti Davidsson  
Anna Wedin har skrivit boken "MUMlare är vi allihopa" om konflikträdda chefer.

... Anna Wedin, du har skrivit boken ”MUMlare är vi allihopa” om att chefer måste bli bättre på att ta samtal med medarbetare som missköter sig. Är chefer dåliga på det?

– Kanske inte dåliga, men de gör det inte i den utsträckning som behövs och inte så tydligt som behövs. Det har fascinerat mig under många års arbetsrättslig rådgivning på Svensk Handel.

Varför är det så?

– Vi vill ogärna vara budbärare av dåliga nyheter och försättas i negativ stämning själva. Dessutom känner vi en omsorg om den som ska informeras, en missriktad medkänsla. Den tredje faktorn är att vi styrs av normer och i vårt samhälle riskerar konfrontation att ses som ett normbrott.

Varför är korrigerande samtal viktiga?

– Personer som undanhåller sig från arbete, som är allmänt negativa, mobbare, aggressiva eller på andra sätt socialt avvikande riskerar att utlösa konflikter. Det kan sänka produktiviteten och få folk att lämna företaget.

Du skriver att vanliga orsaker till uppsägning på grund av personliga skäl är sena ankomster, olovlig frånvaro, trakasserier, ordervägran och onykterhet, bland annat. Är inte allt detta sådant som alla förstår är fel?

– Det är det cheferna ofta frågar. Min erfarenhet säger att det kan ta tid att förstå. Det kan bero på olika saker. Att få besked om att ens beteende är olämpligt sätter igång psykologiska processer: förnekelse och försvar är några exempel. Har vi kunskap om att förändring kräver bearbetning och hjälp på traven kan vi åstadkomma bättre samtal. Människor har livskriser. De känner sig inte sedda eller lyssnade på. Det gäller att tidigt fånga upp signaler och ge konstruktiv feedback. Men arbetstagare ska få en chans att förändra sig, det säger också praxis inom arbetsrätten.

Vad har du för tips till den chef som vill bli bättre på sådana här samtal?

– Tro inte att det går över av sig självt. Inse att det är mänskligt att känna obehag inför sådana här samtal. Förbered dig. Tänk ut en inledning. Gör ett manus. Träna med en chefskollega. Bekräfta den relation som redan existerar, det är viktigt att personen känner att den samtalar med någon som vill väl. Var pang på rödbetan, säger Anna Wedin.

 

 

 

Mattias Lahti Davidsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Kampen

Arbetsmiljö