Det psykologiska gymmet kan du besöka på psykologgruppens gratissajt i form av cirka 200 övningar.
Just nu hittar du en julkalender där. Varje dag ges ett nytt tips på hur man kan hantera julen bättre.
– Det gäller att inte låta stressen och besvikelsen över jobbiga familjerelationer och fel julkappar dominera, utan ta tillvara på det goda också, säger Katarina Blom.
Källa: habitud.se
1. Träna återhämtning
Om du stressar mycket kan du till slut hamna i ett läge där du inte längre hittar avstängningsknappen. Ge dig själv en stunds återhämtning varje dag med mikropauser. Planera in ett gäng femminuterspauser utspridda under dagen, då du övar dig på att göra absolut ingenting.
2. Träna belöning
Är det roligare att mejla än att ordna med ekonomin? Belöna dig med mejl. Rangordna dagens uppgifter i rolighetsordning. Börja med den tråkigaste. I stället för godis och dyra saker blir de roligare arbetsuppgifterna belöning när de jobbiga är avklarade.
3. Träna njutning
En form av njutning är att njuta av att njuta. Nästa gång du har bockat av en uppgift på att göra-listan, uppmärksamma de positiva känslor som njutningen just gav upphov till och uppskatta dem aktivt.
4. Träna kreativitet
Många av oss underskattar vår kreativa förmåga och ger upp för tidigt. En studie visar att lösningarna blir mer kreativa ju längre försökspersonerna håller på. Fundera på ett problem du nyligen löst. Skriv ner tio andra möjliga lösningar på problemet.
5. Träna motivation
Var snäll och förstående mot dig själv när självkritikern vaknar. Om du vill förändra något hos dig själv, skriv ned detta och därefter vilka tankar och känslor som uppkommer. I stället för de hårda orden kan du skriva ned tre omtänksamma sätt att motivera dig till förändringen.
6. Träna kattmetoden
Deltagarna i en amerikansk studie kände sig lyckligare och mer energiska efter att ha kollat på en kort gullig kattvideo. Ett alternativ till ytterligare en kopp kaffe när hjärnan börjar tröttna.
7. Träna örat
Första steget i att lyssna aktivt är att förmedla en intresserad attityd. Uppmuntra den som talar genom att humma eller be den att fortsätta. Säg till om du inte förstår. Tystnad är också en viktig del av ett bra samtal, det ger både dig själv och den du pratar med tid att samla tankarna och ökar djupet i samtalet. Människor som bemöts av aktivt lyssnande blir öppnare för nya erfarenheter och mindre defensiva.
8. Träna hemgång
Det moderna samhällets teknik inbjuder till att jobba även efter arbetstid. Undersökningar visar dock att övertidsarbete är mindre effektivt än jobb som görs på ordinarie arbetstid. Minska din känsla av upptagenhet den kommande veckan genom att bara jobba på ordinarie arbetstid.