Övriga Nyheter

"Tomma bussar är ingen hit"

Trötthet och dålig sömn. Knappt någon fritid alls, ont om tid för social samvaro. Det är verklighet för många bussförare. Delade turer med flera timmars rast mitt på dan gör att deras arbetstid är upp till 13 timmar per dag.

Publicerad

<p>13 timmar är den maximala tid som arbetsgivaren får lägga ut på en bussförare under ett dygn. Den tidsrymden kallas ramtid och är fastslagen i avtal.</p> <p>Kruxet är att de flesta åker kollektivt på morgonen och på kvällen. Underlaget för trafik mitt på dagen är betydligt mindre.</p> <p>- Tomma bussar är ingen hit, som informationschefen Thobias Ligneman på Arriva säger. </p> <p>- Vi pusslar med schemat efter tidtabeller och gällande avtal med målet att få bort så många delade turer som möjligt. Det går nog aldrig att få bort helt. Och många förare väljer frivilligt de delade turerna.</p> <p>Annelie Nordström, förbundsordförande på Kommunal, menar dock att arbetsgivarna måste sträva efter större bredd i verksamheten för att organisera arbetet mer förnuftigt.</p> <p>- De delade turerna är väldigt påfrestande, eftersom man hela tiden jobbar när trafiken är som intensivast. Dessutom blir familjeliv och fritid lidande. Chaufförsuppdraget borde kunna kombineras med många andra arbetsuppgifter, som schemaläggning, underhållsarbeten, skötsel av bussarna. </p> <p>På Ekerö har facket diskuterat just den möjligheten.</p> <p>- Vi skulle till exempel ha kunnat kombinera att köra buss med att tvätta bussar. Men numera är vi två olika bolag, så det går inte, säger Tuija Kronskans, som suttit i många förhandlingar om arbetstiderna.</p> <p>- En del förare väljer visserligen frivilligt delade turer, ofta för att de inte orkar köra en hel dag utan ett långt uppehåll. Men många tvingas till arbetstider som de helst skulle slippa.

Lalla Lindström

"Vi ser egentligen bara två alternativ"

Ett av branschens eviga dilemman. Så kallar Bussarbetsgivarnas förhandlingschef Lars Askelöf de delade turerna.

- I viss utsträckning har vi försökt lösa problemet genom att hitta kompletterande sysselsättningar åt bussförarna.

 - I övrigt har vi ännu inte hittat några utvägar att parera det faktum att vi har två toppar i trafiken, morgon och kväll. Vi ser egentligen bara två alternativ: Heltidsförare som kör delade turer eller förare som kör deltid.