Övriga Nyheter
Snablar vilka tuffa hjälmar
Inte ens elefanthonan N'yoka kunde spräcka våra skyddshjälmar. De klarade hugg, slag och nyfikna snabeldjur. Den stora skillnaden ligger i komforten.
<p>Efter en halv dags tuffa tester hos Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP) var det dags för Stora Elefanttestet. </p> <p>Elefanthonan N'yoka på 4 ton tog ett steg framåt, lyfte benet och satte ner sin jättelika fot på en röd Peltor G3000. </p> <p>Den höll.</p> <p>Inte ens när N'yoka sparkade, tuggade och kastade hjälmen gick den sönder.</p> <p>Arbetarskydd åkte till Borås för att knäcka sex skyddshjälmar, men trots förstärkningen från en afrikansk stäppelefant lyckades vi bara åstadkomma några mindre sprickor och skrapmärken i plasten.</p> <p>Till och med 49-kronorshjälmen från Jula höll måttet.</p> <p>- Även riktigt billiga hjälmar brukar klara stötdämpningen, det är mer i komforten och inställningsmöjligheterna det brister, säger Klas-Gustaf Andersson, testingenjör hos SP.</p> <p>Bäst passform och komfort i vårt test hade Protector Style 600, som också är den dyraste hjälmen. Men även Jula-hjälmen satt hyfsat. Sämst i den här grenen var Peltor G3000, med störande bakre fästen i hjälminredningen.</p> <p>När det gäller tillbehör (skyddsglasögon, hakrem, svettrem, inredning) är utbudet bäst till Balance HD, Protector Style 600 och Peltor G3000.</p> <p>Normalt testas varje hjälm bara en gång, sedan kasseras den och testingenjörerna plockar fram en ny. Så ska det även fungera i verkligheten: ett kraftigt slag - sedan är skyddet förbrukat.</p> <p>Vi körde en tuffare variant: vi lät samma hjälm gå igenom både stötprovet och ett prov med en fallande metallspets.</p> <p>Två hjälmar, PeltorG3000 och Balance HD, fick mindre sprickor i skalet efter att de hade träffats av spetsen. Peltor fick dessutom en missfärgning där den träffades av metallklumpen i stötprovet.</p> <p>Men det behöver inte vara negativt, påpekar Klas-Gustaf Andersson.</p> <p>- Det är bra att man kan se att hjälmen är förbrukad. I USA kräver redan myndigheterna att det ska synas på skyddsutrustning att den har varit med om en olycka.</p>