Övriga Nyheter

Slut på måndagssjukan på Fiat

Arbetarna i spänd väntan på beskedet utanför Fiat-fabriken i Turin i söndags. Foto: Massimo Pinca/Scanpix
Sergio Marchionne Foto: Scanpix

De anställda på Fiats bilfabrik Mirafiori i Turin byter hot om nedläggning mot tuffare arbetsvillkor. Mer övertid, nya skift, kortare pauser och slut på måndagssjukan.

Publicerad

Den hårdföre Fiatchefen Sergio Marchionne fick till slut sin vilja igenom, trots hårda protester från det gammelkommunistiska metallfacket Fiom.


Ett nytt avtal med bilfacket ska få den blödande Fiatfabriken på fötter igen. Sergio Marchionne lanserade sitt förslag för över en månad sedan.


Men först i fredags, i en omröstning bland de 5 500 bilarbetarna, vann hans förslag med 54 procent av rösterna.


Avtalet innebär tuffare tider för bilarbetarna på Fiat.
1. Företaget får rätt att begära upp till 120 övertidstimmar per år av de anställda.
2. Fler skift om produktionen så kräver.
3. Tio minuter kortare raster till totalt en timmes rast inklusive lunchrasten.
4. Strejkförbud under högsäsong.
5. Sjukfrånvaron ska ned från dagens 8 procent.
6. Det ska bli slut på fredags- och måndagssjukan och frånvaron efter storhelger och fotbollsmatcher.
7. Tredje gången någon är borta från jobbet lagom till planerad ledighet dras två sjukdagar.


I gengäld får de anställda på Mirafiorifabriken lite bättre betalt – och en helt ny fabrik för 1 miljard euro som ska tillverka Chryslers Jeep och en ny Alfa Romeo-suv på samma plattform.


Genom de nya reglerna för övertid och skiftgång kan den nu låga månadslönen öka från motsvarande 10 700 kronor till 13 300 kronor.


Fiat satsar 20 miljarder euro på upprustning av sina italienska fabriker för att fördubbla produktionen till 2014.