Övriga Nyheter

I Gävle skippades de delade turerna

När Stadsbussarna tog över trafiken i Gävle försvann de delade turerna. Rasterna blev kortare - och arbetsdagarna blev 8-9 timmar, i stället för uppemot 13 timmar. Detta lyckades trots att tidtabellen är ungefär densamma som när Nobina hade trafiken.

Publicerad

<p>- Vi såg inget behov av delade turer och ville självklart tillmötesgå personalen, säger Jürgen Lorenz, vd för Stadsbussarna Sverige AB.</p> <p>Alla vi träffar i bussförarnas uppfräschade fikarum i Gävle har bara lovord för den nya ordningen: De lyssnar på oss. Så här bra har vi aldrig haft det. Långrasterna har blivit kortare - och "kisspauserna" som tidigare försvann om bussen var lite försenad är nu verkligen på tio minuter. Förarna kan till och med byta tider med varandra, något som inte gick förr.</p> <p>- Jag jobbar mycket med att försöka få vardagen att fungera och bli attraktiv. Det gäller allt från trivsamma pausrum till vettiga scheman, säger Jürgen Lorenz, glad över berömmet.</p> <p>Han kom för något år sedan från en helt annan bransch, försäkringsbranschen. Han tror att de delade turerna kan ha blivit rutin i branschen - det enklaste schemat för den oregelbundna linjetrafiken.</p> <p>- Ibland går det kanske inte att helt undvika delade turer. Men så långt möjligt bör de långa rasterna mitt på dan tas bort. Det är inte bra att en förare sätter sig bakom ratten igen när han eller hon har varit ledig många timmar mitt på dan.</p> <p>Ola Westman, som är klubbordförande, ser något mer krasst på alla förbättringar än sina kolleger: I det nya bussbranschavtalet kostar varje timme som en förare sitter och väntar några procent av lönen. Det gör arbetsgivarna mer villiga att se över tiderna. </p> <p>- Klart att det någonstans också finns med i beräkningarna, vi driver ju en kommersiell verksamhet, konstaterar Jürgen Lorenz. </p> <p>Men en annan viktig faktor är att Gävle numera går på ett så kallat nettoavtal, menar han. I stället för att få kostnaderna täckta </p> <p>av Länstrafiken får Stadsbussarna i huvudsak klara sig på intäkterna från biljetterna.</p> <p>- Det gör oss mer självständiga och ställer högre krav på att få allt att fungera optimalt, säger Jürgen Lorenz. Och där är naturligtvis bussförarna en otroligt viktig faktor. De är fronten och tentaklerna ut mot marknaden. </p> <p>- Så varför skulle de ha det sämre än tjänstemännen om det går att undvika?

Lalla Lindström