Övriga Nyheter

Fyra tillfällen då chefen inte vill ha din input

Även om du har en avspänd yrkesrelation med din arbetsledare så finns det tillfällen då chefen inte vill ha din input. Foto: Alamy

Ni har en avspänd yrkesrelation – men det finns tillfällen då chefen inte vill ha din input. Och förmodligen kommer ingen informera dig om ett eventuellt ”övertramp”. Här fyra tillfällen att se upp med, och sätten som du ändå kan påverka.

Publicerad

På svenska arbetsplatser är hierarkin tämligen platt. I vår kultur är det vanligt att chefer fattar sina beslut i samråd med medarbetarna. Det är högt i tak – men även om du har en avspänd yrkesrelation med din överordnade så finns det tillfällen då chefen inte vill ha din input.

Samtidigt är det tabubelagt att ge underordnade en uppsträckning. Därför är det sannolikt att chefen aldrig berättar att du har korsat gränsen. Likaväl kan ditt övertramp få konsekvenser.

Fast Company har listat de fyra tillfällen då du bör hålla tungan i styr. De tipsar också om sätt som du kan påverka ett beslut, men utan att dra på dig bossens vrede.

1. När chefen har fattat sitt beslut

När medarbetarna sitter i ett möte och chefen säger, ”jag har fattat ett beslut – vi kan inte inkludera ditt projekt i nästa års budget”. Om formuleringen inte inkluderar, ”förmodligen”, eller ”det verkar som vi kanske måste…”, ja då är saken slutgiltig. Bossen har bestämt sig.

Du tycker kanske att det är fel beslut, men att börja lägga fram argument för din sak är inte bra. Du riskerar att underminera chefen inför kollegorna, och din utlevda upprördhet kommer få dig att framstå i dålig dager.

Men det betyder inte att du måste ge upp. Be att få ett enskilt samtal med din överordnade för en uppföljning. Under mötet kan du säga, ”jag accepterar ditt beslut, men du kan väl berätta lite mer om hur du har resonerat”. Om chefen ger ett svävande svar så kan det innebära att slaget inte är över. Genom att vara ödmjuk ökar chansen att ni kan nå en kompromiss, som är till din fördel.

2. När du är omgiven av experter

Du har kanske tagit dig till den plats du är genom att göra dig synlig – och hörd. Men nu vet alla vem du är, och det finns tillfällen då man faktiskt ska hålla tyst. Ett exempel är i ett rum fullt av experter. Om alla omkring dig har mer kunskap än du, och kanske även bossen – då kommer dina inlägg antagligen inte bidra till något. Och förmedlingen kommer de avbrott du skapar irritera chefen.

Din låga profil kan faktiskt tolkas som visdom och eftertänksamhet. Det betyder dock inte att du måste sitta knäpptyst. Man kan ställa frågor och experter gillar att informera om sitt expertområde. Du kan kanske agera socialt smörjmedel om du märker att någon i teamet är lite tyst och sluten. Om du skapar en avspänd stämning och lösgör ett bättre samtal så kommer det uppskattas av bossen.

Läs också:

3. När du är negativ – men bossen är positiv

Oavsett vilken relation du har till din överordnade så kan du inte förvänta dig att chefen ska välkomna din negativitet. Alla kan uppleva irritationsmoment på arbetsplatsen – det kan vara en kollega på teamet som man inte gillar, en besvärlig kund, eller en annan avdelning som ”inte gör det de ska”. Det är inte säkert att kollegorna orkar höra om ditt lidande – men det är definitivt inte chefens jobb att lyssna på gnäll.

Du bör generellt kontrollera din negativitet och inte tvinga den på andra. Det kan vara frestande att bryta in i bossens samtal om kunden som du inte gillar. Men negativitet drar ned alla, speciellt i en organisation där en stor del av jobbet går ut på att få saker att flyta smidigt.

Men givetvis kan negativa observationer vara välgrundade. Det viktiga då är att man i samma andetag presenterar en lösning på problemet. Om din chef måste involveras – ta det då enskilt. Och försök att inte hänga upp problemet på enskilda medarbetare eller team.

4. När det är för sent

Att vara uppriktig är en bra käpphäst, men det gäller att välja sätt och tillfälle. Om din överordnade är på väg in för att göra en dragning, och du ser att chefen har alldeles för många bilder – då är det kontraproduktivt att påpeka detta. Ingen vill kastas ur balans innan en presentation. Och tro inte att det blir bättre av att köra en mildare ”mellan raderna-version” där insinuationer ska få bossen att själv förstå misstaget. När det är för sent – då är det för sent.

Självklart är ledningen intresserade av dina ärliga observationer, men det handlar om timing och på viket sätt en miss pekas ut. Om du var för sent ute så kan du vara beredd nästa gång. Då kan du erbjuda chefen att ”titta på dragningen innan presentationen”. Och som alltid är det bra att inleda med lite positiv feedback innan du försiktigt föreslår ändringar.