Övriga Nyheter

Fånga orden – få rättvisare löner

Dags för ny input i löneprocessen? Med lönekriterier kan nya och osynliga, men viktiga, saker få ett värde. Foto: Rex/Mood Board
aime Aleite är löne- och likabehandlingsexpert på Akademikerförbundet SSR. Foto: Markus Ljungblom

Lönen är den mest infekterade frågan på en arbetsplats.<br/> – Grogrund för en konflikthärd, konstaterar löneexperten Jaime Aleite.<br/> Som motmedel rekommenderar han tydliga lönekriterier.

Publicerad

Alla vet att det kommer en gång om året – om företaget sköter sig. Många chefer vill bara få det överstökat, en del medarbetare är irriterade ända sedan förra årets löneprocess.

– Löner kan aldrig bli helt rättvisa, men det underlättar om det finns lönekriterier, säger Jaime Aleite.

Han är förhandlande ombudsman på Akademikerförbundet SSR och har skrivit en hel bok om hur bra det är, ”Allt om lönekriterier... och lite till”.

* Chefen har något att utgå ifrån.

* Subjektiviteten minimeras. Särskilt bra för nya chefer. Sedan handlar det om att våga stå för sin bedömning.

* Medarbetarna kan se varför lönen är satt just så.

* Arbetsmiljön blir bättre.

* Lönekriterier är ett bra underlag när man ska göra en rekrytering­sannons.

Jaime Aleite rekommenderar att man avsätter åtminstone en arbetsdag åt att ta fram lönekriterierna tillsammans.

– Arbetsgivaren äger frågan, men en smart arbetsgivare håller sig i bakgrunden under själva processen. När dagen är slut har man förhoppningsvis landat i ett antal kriterier som ingen kan friskriva sig från. Det gör ledarskapet enklare, det blir mindre skitsnack i korridorerna.

Ett alternativ är att arbetsgivaren helt enkelt meddelar vilka lönekriterier som gäller. Men då går det inte att räkna med något engagemang från medarbetarna. Vissa arbetsgivare imponerar stort på Jaime Aleite med en genomtänkt och sammanhängande löneprocess, där inget lämnas åt slumpen. Det är annars det vanligaste.

En del har förvisso lönekriterier, men struntar i dem.

– Det är ett stort problem för våra medlemmar. De uppfyller alla lönekriterier, men får bara minsta påslaget med argument som ”Du har redan så hög lön” eller ”Jag väntar mig mer av dem som har jobbat här länge”. Detta drabbar framför allt äldre medarbetare som har jobbat länge i organisationen. Vad är det då för vits med utvecklingssamtal?

När man sätter lön måste man se till hela arbetet och det sammanvägda resultatet, säger han.

– Alla lönekriterier kan ifrågasättas, även om de låter professionella. Men ju mer medveten man är, desto bättre kan det bli.

Låt 3 H vara med!

En handfull kriterier max bör ni ha, inte fler. Så här kan ni komma fram till de bästa för er grupp eller organisation.

1. Syftet. Vad vill vi uppnå med att ha lönekriterier?

2. Vilka ska delta i processen? Ibland hela styrkan, ibland en grupp. Viktigt att alla känner sig representerade.

3. Finns det utgångspunkter? Om inte företaget är helt nystartat finns kanske en gammal arbetsvärdering eller befattnings­beskrivning, som kan vara en bra start.

4. Vilka är arbetsuppgifterna? Utgå från rollen, inte en viss individ som har jobbet just nu.

5. Hur ska jobbet utföras?

6. Brainstorma i lagom stora grupper. Tillåt allt, högt och lågt, seriöst och tokigt. Alla ska ut med språket och generera många ord.

7. Grovsållning. Ta bort dubbletter och ord som låter fräcka eller på annat sätt opassande.

8. Finsållning. Från början var det kanske ett femtiotal, men en handfull räcker, annars blir det svårt med underhållet av definitioner och graderingar av kriterierna. Bäst är att ta fram gemensamma kriterier, sedan definiera de olika kriterierna olika för de olika rollerna, så att det blir meningsfullt för alla.

9. Definitioner. Vad menar vi med exempelvis empatisk förmåga? Olika kriterier har olika betydelse beroende på roll. Långa definitioner är bra, särskilt om det finns många specialister.

10. Graderingar. Vad är en bra prestation, vad är mycket bra? Här får man lägga ner lite tid, det kan väcka starka reaktioner. Ha aldrig en skala som börjar på noll.

11. Utvärdering. Det här är någonting levande som man måste jobba med kontinuerligt. Plötsligt görs en omorganisation, halva styrkan outsourcas, en enhet delas i två. Då kanske man måste göra om helt.

Hörnstenar att utgå från:

* Hjärnan. Kunskap, analytisk förmåga.

* Handen. Förmåga att kunna omsätta kunskapen i praktiskt handling.

* Hjärtat. Social inlevelseförmåga.