Brandmännen saknar rutiner för olyckor med elbilar

2009-02-19 08:19 Jonas Hållén  
Foto: Colourbox

El- och hybridbilarna blir allt vanligare på svenska vägar. Men än finns det inga rutiner för hur räddningstjänsten ska agera om batteridrivna fordon krockar. El- och hybridbilarna har batterier med minst 20 gånger högre spänning än den i vanliga bilbatterier.

På räddningstjänsten i Stockholm oroar man sig över vad en elektrifierad bilflotta kan innebära för brandmän, poliser och ambulanspersonal.

- Vi som kommer först till olycksplatserna riskerar att hamna i situationer som vi inte kan kontrollera, säger brandmannen Thomas Heldring vid Storstockholms brandförsvar.

Den nya myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, arbetar just nu med att ta fram rutiner för hur räddningspersonalen ska agera vid en olycka med eldrivna fordon.

Myndigheten räknar med att vara klar efter sommaren.

- Vi är fullt medvetna om att det här är ett nytt riskområde, säger Ingvar Hansson, brandingenjör på MSB.

Även SIS (Swedish Standards Institute) håller på att ta fram nya säkerhetsstandarder för el- och hybridbilar. Institutet deltar i ett internationellt projekt, som ska vara klart inom ett år.

Thomas Heldring hoppas på besked så snart som möjligt.

- Ju fler elbilar det blir på vägarna, desto större sannolikhet att det snart smäller - och då vill jag veta hur jag ska agera.

Ett vanligt bilbatteri har en spänning på 12 V. I dagens hybridbilar sitter batterier med en spänning på 200-300 V. Spänningen i lastbilar kan vara dubbelt så hög.

- Det är livsfarligt att få en sådan spänning genom kroppen.

Idag finns något hundratal elbilar i Sverige. Toyotas elhybrid Prius har hittills sålts i 10 000 exemplar.

Politiker och elbranschen hoppas att Sverige ska ha minst 600 000 eldrivna bilar, bussar och lastbilar före år 2020.

Batterierna kräver varsamhet

* Alla batterier innehåller kemiska föreningar som kan leda till kraftig värmeutveckling, brand eller explosion.

* Litiumjonbatterierna i framtidens el- och hybridbilar kommer att ha extra mycket energi samlad i en liten volym.

* I litiumjoncellerna kan okontrollerade kemiska reaktioner leda till stark värmeutveckling, brand eller explosion redan vid så låga temperatur som 90 grader.

* Därför satsar tillverkarna stora summor pengar på att utveckla stabilare positiva och negativa material, elektrolyter och separatorer som ska minska riskerna med den nya batteritekniken.

Källa: Magnus Dahlén, Sagentia Catella.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Kampen

Arbetsmiljö