Övriga Nyheter

Augusti − en bra tid för förändring

I augusti är vi extra engagerade på jobbet och redan i september dalar engagemanget. Foto: Shuterstock

Augusti är den månad då vi har roligast på jobbet, tycker att vi har mest påverkansmöjligheter och är som mest sugna på att anstränga oss lite extra. Det visar data från undersökningsplattformen Billiant Future.

Publicerad

Datan kommer från tidigare år, och det är såhär så här det brukar det se ut. Materialet är robust, säger Sofie Johansson analytiker och affärsutvecklare för medarbetarengagemang.

− Vi brukar se denna uppgång i augusti men vad händer nu i och med situationen med Covid 19? Kommer engagemanget vara lika stort eller mindre, det kan bli både och. Men kanske kommer distansarbetet göra att medarbetarna kan hålla kvar augustikänslan längre in på hösten, eller kanske det finns en risk med en dipp tidigare om man inte fåt träffa sina kolleger?, säger Sofie Johansson.

Datan kommer från omkring 150 000 svar från medarbetarundersökningar från Brilliant Futures kunder och täcker många olika branscher.

På frågan ”Kan du påverkar din arbetssituation” är det 36 procent som svarar med den högsta siffran ”5” jämfört med endast 30 procent som tycker det i juni.

− Att svara en femma betyder att man verkligen tycker att man kan påverka sitt arbete. Det är ingen tvekan. I tidigare undersökningar har vi också kunnat se att dessa personer som svarar fem också har ett beteende som påverkar mycket på arbetsplatsen vilket gör resultatet än starkare, säger Sofie Johansson.

I augusti är de 45 procent som svarar ”5” på att det är kul på jobbet jämfört med 30 procent innan semestern. På frågan om man är beredd på att anstränga sig lite extra för att organisationen ska bli framgångsrik svarar 55 procent ”5” efter semestern jämfört med 41 procent före semestern.

− Jag blir positivt överraskad och påmind att folk faktiskt tycker att det är kul att gå till jobbet. Även om man brukar höra att det varit så skönt med semester, säger Sofie Johansson.

Redan i september dalar dock siffran ned till 30 procent som anger ”5” till att de kan påverka sin arbetssituation. Och liknande tendenser syns på de övriga frågorna.

− Ta vara på engagemanget som medarbetarna har efter semestern. Många kommer tillbaka till jobbet med nya tankar, känslan att man kan påverka är hög, sedan måste det hända något för att det ska bibehållas. Det är viktigt att bibehålla känslan hos medarbetarna att de kan påverka sin arbetssituation, säger Sofie Johansson.

Hon tror att Covid-omställningen kommer att kunna bidra med ny kunskap om hur man kan behålla den energi medarbetarna kommer tillbaka med efter semestern.

− Vi kommer att göra nya analyser utifrån situationen vi är inne i nu.

Artikeln publicerades först i Personal & Ledarskap.