Debatt

Debatt: Ta industrins dödsfällor på allvar

DEBATTÖREN: Jakob Armö, före detta lastbilschaufför och grundare av LUP Technologies AB. I sitt tidigare jobb som lastbilschaufför har Jakob Armö besökt många av de utsatta arbetsplatserna, och i sitt nuvarande arbete jobbar han med de här säkerhetsfrågorna mot industrin. Foto: ZitaDeltaRo

OLYCKOR. I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Utan lastbilstransporter skulle den svenska industrin stanna och lastbilschaufförer utför ett samhällsviktigt uppdrag. Tyvärr visar Arbetsmiljöverkets egen statistik att lastbilschaufför är en yrkesgrupp som toppar olycksstatistiken: näringsgrenen transport och magasinering var under 2015 högst bland kvinnor och näst högst bland män. De senaste åren har i snitt en lastbilschaufför dödats varje månad i Sverige.

Forskning visar att en majoritet av olyckorna sker i samband med lastning och lossning av gods. En olycka som kan sägas vara ett typiskt exempel hände i maj 2017 vid Degerfors stålverk. Lastbilschauffören blev påbackad av en truck och avled.

Ett företag måste se till att arbetsmiljön är god på en arbetsplats, även för underentreprenörer. På en normal fabrik är ofta lastbilschaufförer den allra största gruppen av alla underentreprenörer. Det kan komma hundratals nya lastbilschaufförer varje dag till en fabrik.

Här har svensk industri ett stort ansvar och Arbetsmiljöverket har ett ännu större ansvar att kontrollera detta. I dag är Arbetsmiljöverkets kontroller inom transportområdet mest inriktade på att hitta åkerier som glömt att besikta en bakgavellyft eller andra lätt kontrollerade saker. Men olyckorna sker ute hos åkeriernas kunder, industriföretagen, och där borde Arbetsmiljöverkets kontroller förbättras. I dag silar man mygg och sväljer kameler.

Svensk industri är i dag väldigt medvetna om säkerheten, många företag sätter den allra främst. Det finns inom industrin flera fungerande system för att säkerhetsutbilda under­entreprenörer, men hittills har lastbilschaufförer varit exkluderade från dessa system. Trots att de är mest olycksdrabbade.

Låt oss också komma ihåg att arbets­miljön för lastbilschaufförerna vid lastning och lossning på industrin också är en fråga för den egna personalen. O­nödiga riskmoment belastar den egna personalen inom truck- och godshantering både mentalt och genom ökad egen skaderisk.

Alldeles för många företag har i dag ett arbetssätt som i lagens mening är bristfälligt. Men det handlar inte bara om lagens paragrafer. Det är bokstavligen en fråga om liv och död. Den terminalarbetare som med egna ögon sett en dödsolycka kan plågas av traumatiska minnen hela livet. Den platschef som blivit hämtad till förhör av polisen kan leva med en känsla av skuld under lång tid. Ingen vd vill ha ett förlorat människoliv på sitt samvete.

Det är dags att vi på allvar får upp ögonen för olyckorna som drabbar lastbilschaufförer och terminalarbetare vid arbete i svensk industri. Det är också dags att Arbetsmiljöverket börjar kontrollera rätt saker! Ingen människa ska dödas på jobbet och alla lastbilschaufförer har rätt till en förändring – nu!

Jakob Armö