Arbetsskador

Tunnelbanan har haft fler dödsolyckor

1996 omkom två svetsare som arbetade i trafikerat spår.

Publicerad

Arbete i trafikerat spår är naturligtvis farligt. Stockholms tunnelbana har haft olyckor förr. I augusti 1996 omkom två svetsare då de blev påkörda. Männen arbetade hos SL Bansystem AB. Dåvarande Yrkesinspektionen konstaterade att arbetet saknades riskanalys och skriftliga skydds- och arbetsinstruktioner.

Sannolikt var det därför hastighetsskyltarna, som skulle sänka tågens fart, stod för nära arbetsplatsen. Bevakaren hade både röd flagga och visselpipa, men tågföraren bländades av solljus och svetsarna bar hörselkåpor när de arbetade med sina bullrande verktyg.

Yrkesinspektionens utredning visade även att många tillbud hade inträffat som liknade dödsolyckan, tillbud som inte kommit till arbetsgivarens eller tillsynsmyndighetens kännedom.

Arbetarskydd avslöjade att en del signalmontörer och andra banarbetare i Stockholms tunnelbana hade egna sätt att kortsluta spåret för att känna sig trygga.