Arbetsskador

Tågvärdar får gömma sig för farliga passagerare

Det är helt okej för skyddsombud att stoppa tåg när det går över styr. Händelsen i Malmö förra veckan då en kvinnlig lokförare attackerades med smällare var droppen.

Publicerad

Lokförare i Malmö stoppar hädanefter tåg överlastade med bråkiga passagerare. Och Arbetsmiljöverket kommer inte att göra någon annan bedömning, meddelar arbetsmiljöinspektör Torbjörn Ängquist.

Det var inför fotbollsderbyt mellan Malmö FF och Helsingborg som en kvinnlig lokförare råkade illa ut. Hon stod på perrongen och väntade på att få gå på sitt pass när tågdörrarma öppnades och fotbollssupportrarna vällde ut. De tryckte en smällare mot hennes ansikte. Hon hann vifta bort den precis innan den brann av.

Ombord på tåget fanns en tågvärd som låste in sig i tjänstekupén. Klokt beslut, tycker Torbjörn Ängquist.

- Jag har inte pratat med DSB, den entreprenör som har hand om tågvärdarna, men det kanske är deras sätt att hantera besvärliga situationer, att personalen får gömma sig på ett säkert ställe och strunta i viseringskontroll. Att gå ut och be att få se biljetterna i det här sällskapet hade nog varit ett självmordsuppdrag.

Ombord på tåget fanns två personer: en tågvärd och en lokförare. Det är alldeles för lite, anser Torbjörn Ängquist.

- Om man ska ha beväpnade vakter med på tågen vid evenemang så som derbyn eller om det räcker med uniformerade ordningsvakter alternativt dubbel bemanning, det får arbetsgivaren och facket resonera sig fram till, säger han.

Fredagen den 3 oktober träffade Torbjörn Ängquist huvudskyddsombudet som slagit larm. Arbetsmiljöverket kräver nu att arbetsgivaren gör en riskbedömning och en handlingsplan.

- Jag kommer att ställa krav på hur de ska möta de ökade riskerna vid till exempel Malmöfestivalen, Lundakarnevalen och sådana här lokala arrangemang där man kan förutsäga ökande strömmar och många berusade och vilda passagerare.

Men det är en komplex situation, förklarar Torbjörn Ängquist.

- Lokförarna är anställda av SJ, tågvärdarna för tillfället av DSB, ett dotterbolag till danskarnas tåg. Sedan har vi Skånetrafiken som handlat upp all trafik och äger tågen.

Arbetsmiljöverket kommer inte åt dem då det inte finns något beställaransvar i arbetsmiljölagen. DSB har inte gjort någon anmälan så kraven kommer inte heller att gälla tågvärdarna. Det är med andra ord bara lokförarnas säkerhet som säkerställs.

- Om vi hade kunnat ställa krav på den som gör upphandlingen, i det här fallet Skånetrafiken, så skulle väldigt många arbetsmiljöproblem kunna undvikas, säger Torbjörn Ängquist.