Arbetsskador

Slåss mot tuffare tag på järnvägen

Håkan Englund Foto: Jörgen Appelgren

Fem personer dog i samband med underhåll av landets järnvägar förra året. Enligt Håkan Englund, fackligt aktiv inom Seko och eltekniker på Infranord AB, dog alla i onödan i en allt stressigare arbetsmiljö.

Publicerad

<p>- De dog för att avreglering och bolagisering har gjort arbetsmiljön allt stressigare samtidigt som ingen längre har ett övergripande ansvar för verksamheten, säger Håkan Englund.</p> <p> Håkan är som ett intensivt yrväder när vi träffas. Medan han hälsar, och svänger ut bilen vid stationen i Sundbyberg, pratar han i mobilen och förbereder ett möte med Håkan Juholt.</p> <p>- Lyckas vi så får vi säkert hit en hel del medier och kan prata om våra frågor också.</p> <p>Ingenting är omöjligt. Det är nog den bästa sammanfattningen av Håkans livsfilosofi. Vid sidan av arbetet har han alltid rest mycket.</p> <p>Ett av länderna han rest till är Rumänien, första gången strax efter det att kommunismen föll.</p> <p>Det var en jobbarkompis som lockade dit honom. Kompisen, som är med i en frireligiös kyrka, brukade ta tåget dit med mediciner och kläder. Behovet var enormt och även Håkans hjälp behövdes.</p> <p>- Då hade de absolut ingenting i Rumänien. Inga glödlampor, ingen mat. Inga mediciner. Ingenting. Det var fruktansvärt men samtidigt oerhört lärorikt. Jag fick se något helt annat än det jag var van vid.</p> <p>Håkan återvände till Rumänien många gånger med mediciner och kläder. Han fick vänner och såg hur landet började resa sig ur förfallet. Efter en tid träffade han en kvinna, som senare flyttade med honom till Sverige. Eftersom både Sverige och Rumänien är medlemmar i EU har hon kunnat omvandla sin rumänska läkarlegitimation till en svensk.</p> <p>Håkan har arbetat hela sitt yrkesliv på det som först var banverksdivisionen inom SJ och blev Banverket, som blev Banverket produktion och som nu heter Infranord AB. Namnbytena symboliserar förändringen från att ha varit en del av en reglerad statlig verksamhet till att i dag vara ett konkurrensutsatt bolag.</p> <p>- Förändring kan beskrivas på många sätt. Ett är att högsta ledningens löner ökade med över 100 procent och sedan tillkommer andra förmåner, som pensionsavsättningar.</p> <p>Det som hände var också att tjänstemännen blev fler medan de som producerade blev färre. Arbetsmiljön blev snabbt sämre och hierarkin svällde.</p> <p>- Mellancheferna har blivit tillsagda att inte fika med personalen och att hålla koll på när folk går hem. Det har också blivit en merit vid rekrytering om cheferna inte har någon järnvägserfarenhet. Tidigare var ambitionen att leda med kunskap och skapa lust och intresse.</p> <p>Distans och kontroll är dagens verktyg för företagsledningen, enligt Håkan. Målet är det som gagnar företagsledningen, som satsar på egna löneökningar, nya centrala kontorslokaler och kick off i Åre.</p> <p>- För produktionspersonalen har det bara blivit sämre, stressigare, mer otacksamt och farligare att jobba.</p> <p>Håkan berättar att det under 2010 skedde fem dödsfall i samband med underhållsarbete av järnvägar.</p> <p>Ett exempel är dödsolyckan i Kimstad 2010 då en passagerare omkom när ett X 2000-tåg krockade med ett arbetsfordon, som gled av spåret och kom i kontakt med tåget. Trafikverket, som utrett olyckan, konstaterade att ingen begärt att trafiken skulle stängas av vid olyckstillfället, trots att arbetet genomfördes nära det öppna spåret.</p> <p> - I dag räcker det med maskinförarbevis för att köra fordonen, det finns inga särskilda krav för att få använda maskiner på spåret, säger Håkan. </p> <p>Olyckor där någon skadas av okunskap är i dag nästan vardagshändelser, enligt Håkan. För att höja snöberedskapen under vintern anlitade till exempel Infranord tre underentreprenörer för snöröjning på plattformar i Stockholmsområdet, vilka i sin tur anställde gymnasieungdomar.</p> <p> - Den utbildning de fick var 1,5 timme och sedan skulle de ut och röja snö på plattformar. Detta trots att en inhyrd gymnasieungdom blev påkörd av ett tåg vintern innan, eftersom han inte hade lärt sig att tågen är bredare än spåret.</p> <p>- Det är bara två exempel på hur avregleringen pressar fram det billigaste alternativet utan att ta hänsyn till vilka resultat det får. </p> <p>Konsekvensen är, enligt Håkan, att företagen konkurrerar med dumpade anbud som de kan hålla genom att anlita underentreprenörer. Dessa anlitar i sin tur outbildad arbetskraft som inte klarar av att utföra uppgifterna på ett korrekt och säkert sätt. </p> <p>- Samtidigt som den arbetskraft som hyrs in arbetar under sämre villkor och exploateras av underentreprenörer och bemanningsföretag. Allt handlar bara om priset.</p> <p>Håkan har mycket att berätta. Om bristande säkerhet, om hur allt bara handlar om att skriva billiga avtal, om hur produktionspersonalen pressas allt hårdare i en allt ogästvänligare arbetsmiljö, om hur tågtrafiken drabbas och om hur allt bara blir sämre och sämre.</p> <p>- Ju mer jag ser av allt det nya desto mer vänster blir jag, för så här får det inte fortsätta. Några få har vunnit på avregleringen och tjänat en massa pengar. Medan alla vi andra: arbetare resenärer och skattebetalare, har förlorat, säger Håkan Englund.</p>

Dödsolyckor på järnvägen under 2010

  • Namn: Håkan Englund.
  • Ålder: 41 år.
  • Familj: Sambo.
  • Bor: Bostadsrätt, 2 rok.
  • Uppdrag: Klubbordförande för Banklubben Stockholm.
  • Fritid: Älskar att resa och se nya länder.
  • 1 februari. En snöröjare blir påkörd i Linghem. Dålig sikt och snörök uppges vara orsaken.
     
  • 8 april. En person blir påkörd av ett tåg och dör. Personen tillhörde en underleverantör till SL, som arbetade med undersökningar inför bygget av Citybanan.
     
  • 4 juni. Två personer blir påkörda under en förflyttning vid Tomteboda bangård. En av dem dör.
     
  • 12 september. En traktorgrävare skär upp sidan på ett X 2000-tåg med sin skopa. 18 skadas och en passagerare dör.
     
  • 29 oktober. Föraren av en Bobcat dör när han lyfter en rälsbit som kommer i svängning och går in i hytten.