Arbetsskador

Skyddsombud stoppade Stockholmsbussar

Ulf Björe

Vägarna var så hala och ojämna i Årsta centrum i måndags att Kommunals huvudskyddsombud stoppade trafiken på tre busslinjer. <br/> – Vi ska inte äventyra människors hälsa och liv på ett dumdristigt sätt bara för att bussarna ska gå, säger Bengt Bryung, ordförande i Kommunals trafiksektion i Stockholms län.

Publicerad

Det var huvudskyddsombudet i Söderort, Ulf Björe, som la stoppet.

– Jag fick ett telefonsamtal på morgonen av en kollega och åkte med en tur mot Liljeholmen. Direkt märkte jag isbulor i vägen, bussen hoppade och skakade fram, inte minst vid flera hållplatslägen. Det var svårt att manövrera bussen säkert, säger han.

Stoppet meddelades på förmiddagen och gällde från och med klockan 13. Bussarna som därmed inte kunde gå var linjerna 160, 164 och 168.

– Det räcker inte att ploga och salta när det är så kallt. Man måste hyvla bort is, men det gör man inte. Det blir iskokor kvar i gatan, framför allt vid hållplatser, och de blir så blankpolerade så bussarna glider på det, säger Bengt Bryung.

På arbetsgivarens begäran kom Arbetsmiljöverket och inspekterade gatorna. Då nåddes en kompromiss med facket som innebar att chaufförerna fick avlösning efter halva arbetspasset och att nyare bussar sattes in på sträckorna för att minska vibrationerna. På så vis kunde trafiken delvis släppas på igen.

Samtidigt pågick snöröjning på vägarna. På tisdagsmorgonen åkte Ulf Björe med på en ny busstur i området.

– Då var det bra, säger han.

Vad har du fått för reaktioner på stoppet?

– Jag har fått en del positivt från förare och kollegor. Sedan känner jag inte att arbetsledningen är kritisk eller så, man accepterar det, säger Ulf Björe.

Så här i efterhand, tog du rätt beslut, tycker du?

– Ja, det tycker jag. Det var halt och skakigt. Och jag är inte säker på att vi hade fått en så snabb förbättring annars, säger Ulf Björe.

Tror du att väghållaren skärper sig nu?

– Det får vi hoppas. Vi hotade med stopp i Bagarmossen för någon månad sedan, men det behövde inte träda i kraft, för man hann nästan i tid. Och Bagarmossen skrapades först i måndags.

Claes Thunblad på Stockholms stad är ansvarig för snöröjning i ytterstaden. Han håller inte med om att snöröjningen var dålig i Årsta inför måndagen.

– Absolut inte. Omständigheterna är tuffa. Men det är också väldigt viktigt att bussarna är utrustade för vinterväglag, säger han.

Han har noterat en ökning av planerade skyddsombudsstopp och en ökad efterfrågan av hyvling av vägar. Men hyvling ser han inte som normal snöröjning. Nu ska kommunen diskutera kraven med SL och Kommunal.

– De här hyvlingsinsatserna som vi gör har man inte gjort tidigare år. Det får inte bli en kravmaskin där man kräver isrivning av alla gator. Det är insatser som jag vill säga är extraordinära, säger han.