Arbetsskador

Oklart mellan företagen om riskbedömning

Foto: MTR Stockholm

Projektledaren som avled i Stockholms tunnelbana i april hörde troligen aldrig tåget som körde på honom. Det bullrade för mycket från en kompressor som arbetslaget arbetade med.

Publicerad

Företaget MTR Stockholm har gjort en utredning av olyckan. I den får den förolyckade projektledaren själv en stor del av skulden för att han blev påkörd. Mannen var visserligen kompetent och uppfattades som säkerhetsmedveten. Men han beskrivs samtidigt som en ”doer” som var van vid att fixa saker och ting på egen hand.

Det tycks vara en sådan situation det handlade om den 8 april. Ett arbetslag skulle koppla in två kompressorer på en plats längs det trafikerade tunnelbanespåret. Under tiden som elektrikerna arbetade passerade 22 norrgående tåg tätt intill.

Mannen som omkom var 47 år och anställd hos företaget Betongsprutnings AB (Besab) som arbetsledare och projektledare. Han hade behörighet att beträda spåret utan att postera ut medföljande tågvarnare. Men behörigheten innebar inte att han fick beordra arbeten i eller i närheten av trafikerat spår utan tågvarnare.

Projektledaren agerade själv tågvarnare. Men enligt vittnesmål från tågförare hade mannen uppmärksamheten riktad mot arbetet med kompressorerna. Han stod dessutom för nära spåret.

Vid tidpunkten för kollisionen testkörde man en kompressor. Bullret från utrustningen dolde ljuden från tåget som närmade sig. Arbetslaget hade stark belysning för att kunna se i tunneln. Därför märkte männen inte tågets strålkastare.

MTR har inget att anmärka på hur föraren kört tåget. Vid olyckan höll tåget en hastighet på 66 kilometer i timmen. Det tog enligt tågets händelselogg 13 sekunder för föraren att bromsa ned till stillastående.

Arbetsmiljöverket utreder fortfarande händelsen. Myndigheten har redan slagit ned på den otydliga arbetsfördelningen mellan olika företag verksamma under MTR.

- Det är komplexa förhållanden i tunnelbanan och flera bolag inblandade. Vi vill utreda om det funnits brister i planeringen och inväntar fortfarande vissa svar från företagen, säger Andreas Tidström, jurist vid Arbetsmiljöverkets Stockholmsdistrikt.

Besab har enligt uppgifter till Arbetsmiljöverket ingen egen säkerhetsorganisation. I stället ska företaget Strukton Rail göra skydds- och säkerhetsplaneringen.

Men inför arbetet med kompressorerna gjordes sannolikt ingen riskbedömning. Det tycks som att projektledaren hävdade att han bara skulle göra en inspektion. Men hans avsikt var att låta arbetslaget utföra arbete. Detta enligt MTR:s utredning.

Andreas Tidström säger att Arbetsmiljöverket ännu inte tagit ställning till om det behöver göras en åtalsanmälan. Parallellt med olycksfallsutredningen gör polis och åklagare en förundersökning.

MTR sköter tunnelbanan

MTR Stockholm har på uppdrag av Storstockholms lokaltrafik (SL)ansvaret för drift, planering och underhåll av tunnelbanan i Stockholm. Företaget anlitar en mängd entreprenörer. I tunnelbanan gäller SL:s trafiksäkerhetsinstruktioner.