Arbetsskador

Nya tunnelbanechefen lugnar om arbetsmiljön

MTR, som vann upphandlingen om Stockholms tunnelbana, har fått utmärkelser som en god arbetsgivare. Den nye chefen lugnar skeptikerna med att MTR strävar efter ständiga förbättringar med ett arbetssätt som inte lämnar något åt slumpen.

Publicerad

Torborg Chetkovichblir vd för Tunnelbaneservice, som MTR döper dotterbolaget till. Den 2 november ska det Hongkong-baserade företaget ta över driften av Stockholms tunnelbana. Arbetarskydd, som tidigare skrivit om personalen som glömdes bort i upphandlingen av pendeltåget, frågar Torborg Chetkovich hur de tänker jobba med arbetsmiljön.

- Vi har under upphandlingen fått beskriva hur vi ska ta hand om våra anställda och hur vi ska jobba med personalutveckling och även hur vi vill jobba med arbetsmiljöfrågor. Vi har tagit rätt mycket idéer från Hongkongs tunnelbana som fått flera utmärkelser just för att vi ses som en god arbetsgivare. Det är ju kopplat till arbetsmiljö. I dagsläget har jag svårt att gå in på detaljer. Än finns det möjlighet till överklagande.

En bättre verksamhet till ett lägre pris lovade du då det i tisdags stod klart att MTR vunnit upphandlingen. Hur gör ni för att inte personalen ska hamna i kläm?

- Det vi tar med oss från tunnelbanan i Hongkong är ett strukturerat sätt att jobba med ständiga förbättringar och ha en systematik kring hela vår kvalitetsprocess. Dålig kvalitet kostar ju medan bra kvalitet brukar löna sig. Vi räknar med att vi ska kunna vara effektivare och göra rätt från första början och på det sättet hålla ner prislappen, men ändå kunna leverera en högre kvalitet. Det är vad hela vårt anbud byggde på.

Finns det risk för kulturkrockar vid övertagandet?

- Under mobiliseringsfasen fram till den 2 november så kommer kolleger från Hongkong att vara här och hjälpa oss. Men vi är vana vid att jobba i internationella miljöer.

Accepterar MTR fackförbundet Seko:s starka ställning i tunnelbanan?

- Jag tycker att det är oerhört positivt att man är så engagerad från fackförbundets sida. Vi har redan fått en kontakt. De vill ha svar på en massa frågor. Precis som alla anbudsgivare så hade vi också täta kontakter med facket under upphandlingen. När jag kom in i bilden i ett sent läge i november så fanns det redan en väl etablerad relation med fackföreningarna i tunnelbanan.

Vitena höjs. Ni kommer att få betala betydligt mer än Veolia vid störningar i trafiken?

- Vi har räknat med att kunna höja punktligheten successivt, då kommer vi tillbaka till vårt sätt att jobba systematiskt och inte lämna något åt slumpen. När ett fel uppstår kommer vi att gå till botten med det och hitta orsaken. Vi ser varje inställt tåg som ett misslyckande som inte får ske.

Och all personal följer med över?

- Så är upphandlingar i Sverige riggade och det är bra, det är en säkerhet och trygghet för personalen, säger Torborg Chetkovich.