Arbetsskador

Många upplever hot och våld i skolan

Omkring 25 procent av eleverna i enkäten uppger att de har drabbats av mildare former av fysiskt våld. Foto: Colourbox

Nära 15 procent av pojkarna och 9 procent av flickorna har tagit emot sparkar och slag i skolan. Det visar en ny bred forskningsrapport som Arbetsmiljöverket presentar i dag. - På andra arbetsplatser tolererar ingen att bli knuffad av en kollega men i skolans värld anses det normalt, säger Sara Göransson, filosofie doktor i psykologi vid Stockholms universitet.

Publicerad

Arbetsmiljöverket har låtit forskare vid Stockholms universitet sammanställa stor mängd forskning som finns om hot och våld i skolan nationellt och internationellt. Forskarna har även genomfört en enkätstudie tillsammans med Statistiska centralbyrån där 2100 lärare och elever i årskurserna 6 till 9 har fått svara på frågor om hot och våld.

-Vi blev förvånade över att det är så pass höga andelar bland både lärare och elever som upplevt det här i sin arbetsmiljö, säger Sara Göransson, en av forskarna bakom rapporten.

Runt 25 procent av eleverna i enkäten uppger att de har drabbats av mildare former av fysiskt våld som exempelvis aggressiva knuffar. Det kan jämföras med Skolverkets undersökning 2009 där en mindre andel elever än så uppgav att de utsatts för någon form av sådant våld.

-De olika resultaten kan antingen bero på att olika mätinstrument har använts i undersökningarna eller så har hot och våld verkligen ökat i skolan, säger Sara Göransson.

Enkätstudien och kunskapsöversikten ingår i Arbetsmiljöverket satsning på att samla in och sprida aktuell kunskap om hot och våld i skolmiljön. Forskarna har även tittat på om det finns några samband mellan kommunens storlek, ekonomiska status och hur stor skolan är. En av slutsatserna är att skolorna kring Helsingborg och Malmö tycks uppleva större problem jämfört med andra storstadsområden.

-Det finns forskare som pekar på att mångfald skapar mer konflikter. Men det är inte etnicitet i sig som oftast förklarar skillnaderna utan det är snarare de ekonomiska skillnaderna i området, att det finns en mångfald när det gäller fattiga och rika, säger Sara Göransson.

Hon hoppas att det görs flera studier framöver om vad som verkligen fungerar när det gäller åtgärder för att minska hot och våld i skolan.

-Skolverket gjorde en översikt och tittade på vilka satsningar som verkligen hade effekt. Det visade sig att bara en var vetenskapligt utvärderad. De andra användes ändå. Det är inte så många piller som skulle användas på det sättet. Mediciner testas innan de används. Men när det gäller den här typen av behandlingar så kan de tydligen användas innan de har utvärderats, säger Sara Göransson.

Hot och våld i skolan

När en hot- eller våldshändelse inträffat svarar många i studien att de inte nämner något till andra om att de drabbats. Fyra av tio flickor väljer det alternativet och hälften av pojkarna. Lärarna brukar i stället tala med någon kollega eller rektor om händelserna. Bland dem som valt att berätta om händelserna upplever en majoritet att det inte alls eller i liten utsträckning har förbättrat deras situation.