Arbetsskador

Laserattacker fortsätter - styrman till sjukhus

Starka laserpekare har blivit ett problem. De kan blända flyg och de kan bränna hål på kläder.

Nu väcks frågan om en ny lag som gör det kriminellt att ha och använda starka laserpekare. Ytterligare ett flygplan har beskjutits med grön laser. Brottet betraktas som luftfartssabotage.

Publicerad

Arbetarskydds granskning tidigare i höst visar att leken med laserpekare blivit ett allt allvarligare problem för yrkesförarna. Det är ungdomar i tonåren som åtalas och döms för brotten. De har lekt. Inte velat skada. Samtidigt har de mycket medvetet och ibland under flera timmar lyst på patrullerande poliser, ambulanshelikoptrar och taxibilar.

Förarna har fått strålen i ögat och haft ont i en eller flera veckor efteråt. De som träffas av grön laser beskriver också en slags chocksmärta och att de inte kunnat se vägen framför sig. Samtliga har fått åka till sjukhus.

I onsdags kväll hände det igen. Malmö Aviations flyg hade precis lyft från Stockholm på väg till Umeå då styrman fick ögonirritation. Laserstrålen träffade planet. Flygningen fortsatte ändå. När planet landade togs styrman om hand och fördes till sjukhus. Ombord på planet fanns 77 personer. Brottet rubriceras som luftfartssabotage och kan ge fyra års fängelse, enligt SVT:s Rapport.

Tidigare har en 21-årig man i Göteborg, som förföljde en polishelikopter med en stark laserpekare, dömts för luftfartssabotage. Han fick villkorlig dom med samhällstjänst.

Attackerna med grön laser fortsätter att öka och nu diskuteras en ny lag som ska kriminalisera både innehav och användning av starka laserpekare, enligt TT.

Totalförbjud. Det var polisen Inge Börjessons råd till lagstiftarna när Arbetarskydd skrev om laserattackerna i september. Grön laser måste vapenklassas, anser han. Inge Börjesson är arbetsmiljösamordnare vid polisen i Göteborg och har jobbat länge med att få bukt med laserattackerna.