Arbetsskador

Fyra procent godtar dubbel dödsrisk

Fyra av hundra struntar i bilens säkerhetsbälte. Om tre av dem omvändes, skulle ytterligare 40 liv räddas varje år.

Publicerad

Att personbilen är en farlig plats vet vi alla. Trafiken är den dödligaste av alla arbetsmiljöer. Säkerhetsbältet gör tillvaron betydligt säkrare. Det har 96 procent av framsätesbilisterna tagit till sig, enligt de senaste mätningarna från Väg- och Transportforskningsinstitutet.

Nu vill Polisen, Trafikverket och trafiksäkerhetsförbunden nå ut till återstoden. Om ytterligare tre procentenheter började använda bälte, skulle uppskattningsvis 40 liv sparas årligen, enligt Trafikverket. Det är lika mycket som antalet förolyckade arbetstagare i arbetsplatsolyckor ett enskilt år.

Nästa vecka är temavecka för säkerhetsbältet. Tydligast kommer det att märkas i de mindre kommunerna. Där förekommer att endast sex av tio förare använder bältet, i tron att risken för olyckor är så låg.

Bältet halverar risken att dö

1975 infördes bälteslagen. 1986 ändrades lagen så att också passagerare i baksätet omfattas. Bältesanvändningen där bak steg i och med detta från 11 till 54 procent. Kampanjen om elefanter i baksätet bidrog till att öka bältesanvändningen med ytterligare tio procentenheter på två år. Men fortfarande sitter var femte vuxen obältad i baksätet.

Källa: NTF

Redan i låga hastigheter spelar säkerhetsbältet roll. I 50 kilometer i timmen innebär en krock att bälteslösa slår i ratten, vindrutan eller andra delar av bilen med sådan kraft att de kan dö. Beräkningar visar att bilbältet halverar risken att dödas eller skadas vid en kollision.

Källa: Trafikverket